ایده
ایده

ایده

قالب پاور پوینت با موضوع رژیم غذایی


قالب پاور پوینت با موضوع رژیم غذایی

قالب پاور پوینت با موضوع رژیم غذایی

دانلود قالب پاور پوینت با موضوع رژیم غذایی

قالب پاور پوینت با موضوع رژیم غذایی  
تم پاورپوینت با موضوع رژیم غذایی
  پاور پوینت آماده رژیم غذایی  
پاورپوینت آماده در مورد غذا 
 پاورپوینت آماده رشته علوم تغذیه
  پاورپوینت علوم تغذیه
  تم پاورپوینت آماده
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 1645 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28

عنوان :
قالب پاور پوینت با موضوع رژیم غذایی

توضیحات :
قالب پاور پوینت با موضوع رژیم غذایی شامل ۲۸ اسلاید می باشد . فایل مربوطه شامل انواع تصاویر ، پس زمینه ، آیکون و … مرتبط با رژیم غذایی ، علوم تغذیه ، دکتر تغذیه و … می باشد که از کیفیت بالایی برخوردار است .
فایل پاور پوینت قابل ویرایش بوده و قابل استفاده در جلسات دفاع ، پروژه ها ، پایان نامه ها و … می باشد .

تعداد اسلاید :
۲۸

فرمت فایل :
PPT

دانلود قالب پاور پوینت با موضوع رژیم غذایی

پاورپوینت درس: تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام گروه علوم اجتماعی

پاورپوینت درس تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام گروه علوم اجتماعی
دسته بندی علوم اجتماعی
بازدید ها 25
فرمت فایل ppt
حجم فایل 121 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 168
پاورپوینت درس: تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام گروه علوم اجتماعی

فروشنده فایل

کد کاربری 19487
کاربر

پاورپوینت درس : تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام گروه علوم اجتماعی دارای 168 اسلاید قابل ویرایش

واحد درسی : 2 واحد نظری

منبع : تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام

مولف : غلامرضا سلیم

انتشارات : دانشگاه پیام نور

بخشی از متن فایل پاورپوینت :

oدرس تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام

oتاریخ تفکر اجتماعی در اسلام یکی از دروس پایه در رشته علوم اجتماعی است. این درس دارای پیش نیاز نیست . تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام به کنکاش پیرامون نقش متفکران اجتماعی مسلمان درانتقال علوم یونان باستان به جوامع شرقی مسلمان می پردازد.این مبحث دانشجو را با اندیشه متفکران مسلمانی آشنا می سازد که قبل از ظهور علم جامعه شناسی درمورد جامعه ، ساخت و سیر تحول آن به اندیشه پرداخته و آثار ارزنده ای تولید نموده اند. این آثار از یک سو زمینه ساز رشد جامعه شناسی علمی شده است و از سوی دیگر در صد سال اخیرموجبات بیداری و آگاهی ملل اسلامی را فراهم آورده است.

oاهداف کلی درس

oشناخت متفکرین مسلمان که در باب مسائل اجتماعی اندیشه نموده اند.

oوضوح بخشیدن به نقش اندیشمندان اسلامی در ایجاد دانش جدید

oآشنایی با بزرگان اندیشه که موجب بیداری ملل اسلامی شدند.

مقددمه:

ویژگی علم :

oزیبایی اندیشه

oروشنایی

oابزار می سازد

oسرعت

oسازگاری با جهان

oتوانستن

oامنیت بیرونی

ویژگی ایمان :

oزیبایی احساس

oعشق و امید

oمقصد می سازد

oجهت

oسازگاری با خود

oخواستن

oامنیت درونی

oویژگی علم :

oچه هست

oانقلاب بیرون

oجهان آدمی

oگسترش افقی

oطبیعت ساز

oنیروی منفصل

oزیبایی عقل

o

oویژگی ایمان:

oچه باید کرد

oانقلاب درون

oروان آدمی

oگسترش عمودی

oانسان ساز

oنیروی متصل

oزیبایی روح

oسه نیاز بشر امروز از نظر اقبال

.1تعبیری روحانی از جهان

.2آزادی روحانی فرد

.3اصول جهانی موثر که تکامل بشری را بر مبنایی روحانی توجیه کند

oویل دورانت

oتعریف اسپنسر از تربیت سازگار کردن انسان با محیط او است.

oچنین اندیشه ای از فلسفه مکانیک برخاسته است و به پوچ گرایی می انجامد .

oانسان امروز دچار خلاء ناشی از عمق فطرت آرمانخواه است.

oبا ادبیات، فلسفه و هنر می توان این خلاء را پر کرد.

و...

ادبیات نظری و سوابق پژوهشی مفاهیم حسابداری مدیریت و سرمایه فکری سازمانها

ادبیات نظری و سوابق پژوهشی مفاهیم حسابداری مدیریت و سرمایه فکری سازمانها
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 7
فرمت فایل doc
حجم فایل 199 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39
ادبیات نظری و سوابق پژوهشی مفاهیم حسابداری مدیریت و سرمایه فکری سازمانها

فروشنده فایل

کد کاربری 19487
کاربر

ادبیات نظری و سوابق پژوهشی مفاهیم حسابداری مدیریت و سرمایه فکری سازمانها

تعداد صفحه : 40

در قالب ورد قابل ویرایش.

فهرست مطالب و بخشی از متن :

2-1- مقدمه 17

2-2- مبانی نظری.............................................................................................................................. 18

2-3- فلسفه پیدایش حسابداری مدیریت...................................................................................................... 18

2-3-1- ویژگی‌های حسابداری مدیریت.. 19

2-3-2- اهمیت حسابداری مدیریت........................................................................................................... 20

2-3-3- ابزارهای حسابداری مدیریت....................................................................................................... 21

2-4- مقایسه حسابداری مالی و حسابداری مدیریت راهبردی........................................................................... 22

2-4-1- ابزارها و فنون حسابداری مدیریت راهبردی.................................................................................... 22

2-4-2- حسابداری هزینه‌ای در برابر حسابداری مدیریتی.............................................................................. 23

2-4-3- حسابداری مالی در برابر حسابداری مدیریتی................................................................................... 23

2-4-3-1- حسابداری مدیریت.. 23

2-4-3-2- حسابداری‌های مالی............................................................................................................... 24

2-5- مدیریت هزینه به روش برآورد با گزارش‌ها کنترل هزینه به همراه شاخص‌های بهره وری............................ 25

2-5-1- ابزارها و تکنیک‌های برآورد هزینه.............................................................................................. 26

2-6- فلسفه پیدایش سرمایه فکری. 27

2-6-1- ویژگی‌های سرمایه فکری.......................................................................................................... 28

2-6-2- اهمیت سرمایه فکری سازمان‌های دولتی......................................................................................... 29

2-7- اجزا و تعاریف سرمایه فکری سازمان‌های دولتی................................................................................. 29

2-7-1- مدلهای سرمایه فکری. 30

2-7-2- مدیریت موفق سرمایه فکری....................................................................................................... 32

2-7-3- دلایل اندازه گیری سرمایه فکری توسط سازمان‌های دولتی.................................................................. 33

2-7-4- روش‌های اندازه گیری سرمایه فکری. 34

2-7-5- منافع و مزایای اندازه‌گیری سرمایه فکری. 40

2-7-6- اهداف اندازه گیری سرمایه فکری. 40

2-7-7- حسابداری مدیریت و سرمایه فکری.............................................................................................. 41

2-8- پیشینه تحقیق.............................................................................................................................. 43

2-8-1- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 43

2-8-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور................................................................................................. 45

2-1- مقدمه:

تغییر و تحولات سریع محیط افزایش رقابت‌ها و لزوم جهت گیری سنجیده سبب شده است تا مفاهیم و بنیان‌های حسابداری مدیریت مانند سایر حوزه‌های علم مدیریت نیازمند بازنگر ی و اصلاحات متعدد باشد با تسری تفکر استراتژیک محور به حوزه‌های مختلف مدیریت سازمان مفهوم حسابداری مدیریت سنتی نیز دگرگون شده و حسابداری مدیریت استراتژ یک به عنوان ابزاری برای پدید آورد مزیت‌های رقابتی پایدار مطرح شده است (فریزهندی[1] 1390).

مدیریت علمی به صورت بسیار خلاصه روش برخورد منظم و منطقی با مسائل سازمان‌ها به منظور یافتن مناسبترین راه برای انجام هر کار است و بر کسب اطلاع دقیق و کامل از آنچه می‌گذرد و نتایجی که بر اثر هرگونه تغییر حاصل می‌شود تأکید دارد. این نوع از مدیریت نیاز زیادی به اطلاعاتی از قبیل تأکید دارد این نوع از مدیریت نیاز زیادی به اطلاعاتی از قبیل اجزای مختلف تولید قیمت فروش محصولات و خدمات و ظرفیت منابع مختلف نظیر ظرفیت تولیدی ماشین آلات و تحلیل این اطلاعات دارد. این جریان نیاز به اطلاعات و به ویژه اطلاعات مالی را فزونی بخشید افزایش استفاد ه‌ی مدیران از اطلاعات مالی موجب شد که روش‌های هزینه‌یابی تولیدات خدمات و فعالیت‌ها بهبود و توسعه یابد و اطلاعات مفصل‌تری از جنبه‌های مختلف مالی فعالیت‌ها فراهم آید بدین ترتیب حسابداری مدیریت به عنوان رشته‌ای خاص در اوایل قرن حاضر شکل گرفت (ویلکر و بورکه[2] 1386).

بسیاری از واحدهای اقتصادی به تدریج از دیدگاه حسابداری بهای تمام شده سنتی فاصله می‌گیرند و به ایجاد مدیریت هزینه کاهش بهای تمام شده خدمات (هزینه‌های ثابت و متغیر) جهت کمک به افزایش سود آوری است موسسات انتفاعی که به طور مکرر مورد تأکید مدیران و متخصصان مالی قرار می‌گیرند به نحوی با مدیریت هزینه در ارتباط می‌باشتد یکی از ابزارهای نوین جهت تحقق اهداف فوق سیستم محاسبه بهای تمام شده کالا و خدمات بر مبنای فعالیت هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت است یکی از مهم‌ترین اجزای فرآیند مدیریت هزینه داشتن فرآیند بهبود مستمر و مدیریت ناب است یکی از مهم‌ترین اجزای فرآیند مدیریت هزینه داشتن فرآیند بهبود مستمر مدیریت ناب است اینکه تولید کالا و ارائه خدمات به چه قیمتی صورت بگیرد تا ضمن حفظ سهم بازار سودی معقول نیز برای موسسه کسب گردد سؤالی است که پاسخ آن نیازمند شناخت روش‌های هزینه‌یابی است (حسن پور 1389).

2-2- مبانی نظری

مفهوم حسابداری مدیریت استراتژیک مستلزم تمرکز روش‌های حسابداری مدیریت بر ارزیابی عملکرد از زوایای استراتژیک در عوض شاخص‌های عملیاتی است این مفهوم برای اولین بار توسط سایموندز در سال ۱۹۸۱ مطرح شد وی این مفهوم را برای اشاره به رویکردی با جهت گیری خارجی بکار گرفت که در جمع آوری و تحلیل داده‌های مرتبط با هزینه‌ها قیمت حجم فروش سهم بازار گردش وجوه نقد و بهره برداری از منابع برای کسب و کار و رقبای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و معتقد بود باید توانمندی‌های حسابداران مدیریت برای جمع آوری اطلاعات از منابع داخلی شرک به سوی جمع آوری اطلاعات از رقبا هدایت گردد (برومویچ[3] 2000).

2-3- فلسفه پیدایش حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت زادة تحولات اوایل قرن نوزدهم است. شکل گیری سرمایه داری و جداشدن تدریجی مالکیت از مدیریت، پدید آمدن بنگاههایی که بر پایة سلسله مراتب سازمان یافته بودند، سمت گیری در جهت استفاده از مزیت نسبی و جدا شدن تولید از توزیع و به تبع آن ضرورت کنترل سود آوری، زمینه ساز پیدایش حسابداری مدیریت شد. از نیمة قرن نوزدهم با ایجاد کارخانجات پیچیده ماشین کاری و تنوع تولیدات، چالشهای جدیدی برای حسابداری مدیریت فراهم شد. مدیریت علمی و بنیانگذاران این مکتب کوششهای خویش را برای تفکیک و تبدیل فرآیندهای پیچیده به عملیات سادة تولید (ساده سازی)، استاندارد سازی تولید و فراهم ساختن امکان تعیین استانداردها و افزایش کارآیی آغاز نمودند. فاصلة شصت ساله 1925 تا 1985 دورة رکود در تحولات حسابداری مدیریت شناخته می‌شود. رویداد مهمی که این رکورد را پدید آورد عبارت بود از «توسعه بازار سرمایه دار». بحث هزینه‌یابی مستقیم می‌تواند عمده‌ترین رویداد سال‌های1930 الی 1950 محسوب شود. بر پایة تحلیل نارساییهای هزینه‌یابی تمام جذبی، هزینه‌یابی مستقیم ابداع شد. بدین صورت امکان ارائه اطلاعات مرتبط و مفید برای تصمیم گیری مدیریت فراهم شد. اما در دهة 1960 این رویکرد توسعه یافت و حسابداری مدیریت کمی رونق پیشین خود را بازیافت و رویکرد مبتنی بر اقتصاد اطلاعات بعنوان نگرش جدید نسبت به حسابداری مدیریت پدیدار شد و حسابداری مدیریت به صورتی تمام عیار به عنوان یک مقوله سیستمی و بخش مهمی از مجموعه سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت مطرح شد. رویکرد مبتنی براقتصاد اطلاعات، اطلاعات را همانند هر کالای دیگری می‌دانست که مورد خرید و فروش قرار میگرفت و بنابراین مانند هر کالای دیگری صرفاً نمی‌توان به، نیاز به اطلاعات توجه کرد بلکه هزینة تولید این کالا را نیز باید در نظر داشت. حسابداری مدیریت فرآیند رشد و توسعه خود را بصورت جدی و فزاینده از ابتدای دهه 1990 آغاز نمود، اما عواملی نظیر رشد مقیاس سازمان‌ها و بنگاههای اقتصادی، تحولات شگرف تکنولوژیک، پیچیدگی و دامن افزایی قوانین و مقررات و سرانجام گسترش دانش مدیریت طی سه دهه اخیر، آثار خود را بر توسعه قلمرو حسابداری مدیریت و پذیرفته شدن آن بعنوان یک آموزه و مقوله مستقل ازحسابداری مالی بجای گذشته است. انجمن حسابداران مدیریت در سال1919 میلادی باعنون انجمن حسابداران صنعتی[4] با 37 عضو پا به عرصة وجود گذاشت. هدف این سازمان در بدو امر، ایجاد انجمن برای حسابداران صنعتی بود تا تجربیاتشان را در اختیار یکدیگر قرار دهند و مشکلات اعضای خود را حل کنند (ویکی پدیا).


[1] Frizhendi

[2] Vilker & Borkeh

[3] Bromovich

[4] naca

ادبیات نظری و سوابق پژوهشی سرمایه فکری

ادبیات نظری و سوابق پژوهشی سرمایه فکری
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 5
فرمت فایل doc
حجم فایل 206 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 54
ادبیات نظری و سوابق پژوهشی سرمایه فکری

فروشنده فایل

کد کاربری 19487
کاربر

ادبیات نظری و سوابق پژوهشی سرمایه فکری در 54 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

فهرست مطالب و بخشی از متن :

فصل2- ادبیات موضوعی تحقیق.. 28

2-1- مقدمه. 29

2-1-1- چیستی و چگونگی دانش... 31

2-1-2- اشکال جدید منابع سازمانی.. 32

2-2- سرمایه فکری و رویکردهای آن. 41

2-2-1- مقدمه و تاریخچه. 41

2-2-2- سرمایه انسانی.. 48

2-2-3- سرمایه ساختاری.. 50

2-2-4- حسابداری دارایی های نامشهود و سرمایه فکری.. 51

2-2-5- طبقه بندی و مدلهای سرمایه فکری.. 51

2-2-6- سنجش سرمایه فکری.. 52

2-2-7- مدلهای توصیفی سنجش سرمایه فکری.. 54

2-2-8- نتیجه گیری.. 76

2-3- عملکرد سازمانی.. 77

2-3-1- مقدمه. 77

2-3-2- تعریف سنجش عملکرد. 78

2-3-3- نتیجه گیری.. 81

فصل1- ادبیات موضوعی تحقیق

1-1- مقدمه:

توسعه­ اطلاعات در دهه­های اخیر، موقعیت های جدید را پیش روی افراد و سازمآن‏ها قرار داده است. از این رو تعاملات و ارتباطات گسترده جهانی توسعه یافته و تعاریف جدیدی در ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی بروز نموده است. در این میان، سازمآن‏های کسب و کار، بیشترین تاثیر را از وضعیت جدید پذیرا شده و خواسته یا ناخواسته، در مسیر این دگرگونی مداوم قرارگرفته، متحول شده، به انحلال و ادغام، یا پذیرش موقعیت های جدید روی آورده­اند. متناسب با این تغییرات موقعیتی، رویکردها و ادبیات جدیدی، چون: سازمان یاد گیرنده[1]، معماری سازمان[2]، سازمان مجازی [3]و مهندسی مجدد [4]و ... بر بستر رهیافت اطلاعاتی پدیدار شده است. رهیافتی که از کد ژنتیک تا ایزومرها، از زبان شناسی تا کامپیوتر، و از کارکرد مغز انسان تا مدیریت سازمآن‏های کسب و کار را، تفسیر می کند.

سازمآن‏های امروزین، بیش از نمونه های قدیمی آن‏ها با دیالتیک مواجه اند: نیاز به خود مختاری (استقلال) در مقابل نیاز همزمان به ارتباطات (یکپارچگی). پاسخ به این دیالتیک، مستلزم ایجاد فرصت یادگیری برای افراد سازمان است. چرا که از یک سو سازمآن‏ها به ساختارهایی نیاز دارند تا خودمختاری و قابلیت حل مشکلات محل را توسعه بخشند، و از سوی دیگر برای دگرگونی فرهنگی، به بهبود ارتباطات و ساختار مشارکتی تمایل دارند. با گسترش ارتباطات و عدم نیاز به جابجایی و تحت تاثیر پیدایش سازمان مجازی تنها عنصری که در سازمان باقی می­ماند، انسآن‏ها یعنی افراد سازمآن‏ها هستند. پیداست که در چنین شرایطی برای تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده، بایستی انسآن‏ها تمایل به یادگیرندگی پیدا کنند. یادگیری در سازمآن‏های جدید نیز به نوبه­ی خود از رهیافت اطلاعاتی و از حلقه­ی سایبرنتیکی فرد – سازمان – محیط – فرد، پیروی می­کند و از رفتار نوآورانه، اطلاعاتی و دانشی در محیط تاثیر می­پذیرد. در واقع از یک سو، توسعه­ی ارتباطات و تولید انبوه اطلاعات و دانش از سوی دیگر کاهش نیم عمر رشته­های گوناگون دانش بشری، موجب شده تا اطلاعات به عنوان مهمترین منبع سازمآن‏ها و به عنوان مزیتی رقابتی تلقی شود. هم­سان با سایر منابع سازمانی، این منبع مهم نیز نیاز به مدیریت داشته و مدیریت آن در سایه فناوری محقق می­شود. توجه روزافزون به دانش و اهمیت دانشگران سازمان به عنوان اصلی ترین سرمایه سازمآن‏های دانشبر، لزوم شناسایی و تشخیص دانش و اطلاعات، و شکل­گیری چارچوب هایی برای مدیریت دانش را در سازمآن‏ها ضروری نموده است(خاکاوند و دیگران، 12، 1388)

بسیاری از نظریه پردازان و پژوهشگران در توصیف ویژگی­های فضای اقتصادی جدید بر این باورند که شکل اقتصاد، صورتی جهانی و همه­گیری به خود گرفته و از دارایی­ها و درآمدهای نامحسوس، پیچیده و نامشهودی شکل یافته، که به نحوی خاص به یکدیگر و در هم تنیده شده‏اند.

به وضوح روشن است که مدیریت، برنامه­ریزی و نظارت بر شناسایی، تخصیص و سنجش دارایی­های نامشهود و سرمایه فکری بنگاه­ها، شاخصی مهم در تعیین توان رقابتی بنگاه ها برای بقا و رشد در اقتصاد جدید است. بررسی روندها و آمارهای اقتصادی نیز برصحت این گفته اذعان دارند، چنان که بررسی­های انجام گرفته و آمارهای اقتصادی نیز بر صحت این گفته اذعان دارند، چنان که بررسی های انجام گرفته از پانصد شرکت در بین سالهای 1982 تا 1992 میلادی، نشان از رشد سهم ارزش دارایی­های نامشهود از 38 درصد به 62 درصد در میزان ارزش بازار دارد (لونارد[5]، ناکامورا[6]، 2003).

به این منظور، برآورد و سنجش میزان تاثیر سرمایه­فکری در فرآیندهای اقتصادی وضع موجود سازمان، یکی از روش­های شناخت نقاط ضعیف و تعیین راهبردهای لازم برای کمک به تصمیم گیری مدیران خواهد بود.

1-1-1- چیستی و چگونگی دانش[7]

در حوزه­ی کسب و کار نیز، برای مدیریت اثر بخش دانش، بایستی قادر به تشخیص دانش بود. از نقطه نظر سازمانی نیز، وجود دانش به صورت تفکیک شده و به شکلی که بتوان در بایگانی­های سازمان دسته بندی و نگهداری کرد، امکان پذیر نیست. برای همین منظور دانستن ارتباط بین دانش و مفاهیمی از قبیل داده و اطلاعات، برای شناخت بیشتر بسیار ارزشمند خواهد بود. داده، اطلاعات و دانش می­توانند به صورت رشته­های پی در پی در نظر گرفته شوند. در حقیقت داده، اطلاعات و دانش از طریق ساختار و میزان ادراک با هم رابطه دارند. البته در ادبیات فناوری اطلاعات، دانش از داده و اطلاعات مجزاست. داده ها مجموعه ای از واقعیت­ها و اندازه­ها هستند. اطلاعات، داده­های سازماندهی شده یا پردازش یافته­ای است که دارای تاریخ مصرف بوده و از دقت بالایی نیز برخوردارند. اطلاعات، اغلب به عنوان یک ماده­ی خام پنداشته می­شود و در مقابل از دید سازمانی دانش، اطلاعاتی است که توان تاثیر بر عملکرد را داشته باشد. هر چند بایستی در نظر داشت که از سویی دیگر، به نوبه­ خود دانش نیز یک ماده­ خام است. اما در محتوای سازمانی، اطلاعات و دانش هر دو بر وسعت نتایج عملکرد ها تاثیرگذار است (راسل[8] و برتراند [9]، 1926).

دانش، منبع کلیدی در تصمیم گیری هوشمند، پیش بینی، طراحی، برنامه ریزی، عیب یابی و تشخیص، تحلیل، ارزیابی و قضاوت شهودی به حساب می آید. دانش قابلیت شکل گیری و اطلاعات چنین کارکردی را ندارد. قابلیت انجام عملیات به صورت مستقیمی معطوف به داشتن دانش است.

تعریف دانش از دیدگاههای مختلفی توسعه یافته است. دیدگاه نخست، دانش را به عنوان یک حالت ذهنی برای توانا ساختن افراد در توسعه­ی دانش شخصی خود و به کار گیری آن بنابر نیازهای سازمانی در نظر می گیرد. در دیدگاه دوم، دانش به عنوان یک شی با قابلیت ذخیره و تغییر در نظر گرفته می­شود. دیدگاه سوم، دانش را در قالب یک فرآیند و عمل هم­زمان در نظر گرفته، بر به کارگیری تخصص توجه دارد. چهارمین دیدگاه پیرامون دانش، بر شرایط دستیابی به اطلاعات تمرکز دارد، و بر این اساس دانش سازمانی می­بایستی به منظور تسهیل دست­یابی و بازیابی محتوا، سازمان دهی شود. در نهایت دانش را می­توان به عنوان قابلیت یا توان ایجاد تاثیر در اعمال آینده­ سازمان تعریف کرد (خاکاوند و همکاران،1388، 18).

سطح فراگیری فرآیند مرتبط با دانش در سازمآن‏ها، دانش سربسته [10]و دانش صریح [11]را در بر می­گیرد. دانش سر بسته، دانشی مشخص با محتوای خاص بوده که برای ساختار بندی و انتشار دشوار می­نماید. در مقابل دانش صریح[12]، دانشی است که به آسانی قابل انتشار بوده و در چهارچوب زبان رسمی و نمادین قرار داشته باشد. در این میان اگر بر انتشار دانش پیوستاری متصور گردد که در آن میزان انعطاف دانش در تبدیل به قالب کلامی، نمادین و نوشتاری به عنوان شاخصه ای برای قابلیت اشتراک آن دانش به حساب آید، دانش سربسته، دانشی است که قابلیت انتقال شمایل کلامی، نمادین و نوشتاری را با خود به همراه ندارد. در مقابل دانش صریح دانشی است که در قالب چارچوبی نمادین یا نوشتاری وجود دارد. در میانه این پیوستار، می­توان دانش ضمنی را به عنوان دانشی که قابلیت بیان در شمایل کلامی، نمادین یا نوشتاری را دارا بوده اما هنوز در این قالب ها جریان نیافته است مورد توجه قرار داد (نانوکا [13]و ایکوجیرو[14] ، 1995).


[1] Learning Organization

[2] Organization Architecture

[3] Visual Organization

[4] Re-engineering

[5] Leonard

[6] Nakamoura

[7] Knowldge

[8] Russel

[9] Bertrand

[10] Tacit Knowledge

[11] Explicit Knowledge

[12] Implicit Knowledge

[13] Nanaka

[14] Ikujiro