دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 55 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 5074 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 142 |
بررسی رابطه بین سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک در بورس اوراق بهادار تهران
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 4
2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5
3-1- بیان مسأله 12
4-1- چهارچوب نظری تحقیق. 12
5-1- فرضیه های تحقیق. 15
6-1- اهمیت و ضرورت تحقیق. 16
7-1- اهداف انجام تحقیق. 17
8-1 حدود مطالعاتی. 17
1-8- قلمرو مکانی تحقیق. 17
2-8- قلمرو زمانی تحقیق. 17
3-8- قلمرو موضوعی تحقیق. 17
9-1- تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 18
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه 21
2-2- بخش اول : نظریه های مربوط به سرمایه فکری. 23
1-2-2- تعاریف مختلف سرمایه فکری. 24
3-2- بخش دوم : مدل های طبقه بندی سرمایه فکری. 25
1-3-2- ادوینسون و مالونه (1997) 26
2-3-2- سویبی (1997) 26
3-3-2- طبقه بندی نورتون و کاپلان(1992) 28
4-2- بخش سوم : روش های اندازه گیری سرمایه فکری. 29
1-4-2- طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری. 29
2-4-2- ارزش افزوده اقتصادی. 29
3-4-2- کارت نمره متوازن. 30
4-4-2- ترازنامه نامرئی. 30
5-4-2- کنترل دارایی های ناملموس.. 30
6-4-2- روش جهت یابی تجاری اسکاندیا 31
7-4-2- شاخص سرمایه فکری. 31
8-4-2- نرخ بازده دارایی ها 31
9-4-2- روش تشکیل سرمایه بازار. 32
10-4-2- کارگزار تکنولوژی. 32
11-4-2- روش سرمایه فکری مستقیم 32
12-4-2- روش های مالی و مراحل اندازه گیری مالی سرمایه فکری. 33
13-4-2- مدل مدیریت سرمایه فکری. 33
14-4-2- کیوتوبین. 33
15-4-2- هوش سرمایه انسانی. 34
16-4-2- مدل کارگزار فناوری. 34
17-4-2- روش ارزشگذاری جامع. 34
5-2- ارزیابی تحلیلی - تطبیقی و مدل های سنجش سرمایه فکری. 35
6-2- طبقه بندی شیوه اندازه گیری سرمایه فکری از دید کلینت و دارن. 36
1-6-2- روش های محاسبه مستقیم سرمایه فکری. 36
2-6-2- روش های برآورد ارزش بازاری سرمایه 36
3-6-2- روش های برگشت دارایی ها 36
4-6-2- روش های کارت امتیاز. 37
7-2- نحوه محاسبه سرمایه فکری ( با استفاده از مدل پالیک ) شاخص های عملکرد مالی شرکت ها 37
1-7-2- محاسبه سرمایه فکری با استفاده از مدل پالیک... 37
8-2- انواع ریسک: 40
1-8-2- انواع ریسک : نگرش نظریه نوین پرتفوی(ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک ) 44
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 47
2-3- روش تحقیق. 47
3-3- روش گردآوری اطلاعات.. 48
4-3 روایی و پایایی تحقیق. 49
5-3- ابزارگردآوری اطلاعات.. 49
6-3- جامعه آماری تحقیق. 50
7-3 مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیرهای پژوهش.. 51
8-3- متغیرهای عملیاتی تحقیق. 57
9-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها 57
1-9-3- تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی. 59
2-9-3- آزمون همبستگی. 59
3-9-3- رگرسیون چندگانه 60
4-9-3- آزمون نرمال بودن (کولموگروف- اسمیرنوف) 60
5-9-3- آزمون خودهمبستگی (دوربین – واتسن) 61
6-9-3- چندهم خطی. 61
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 64
2-4- شاخص های توصیفی متغیرها 64
3-4- روش آزمون فرضیه های تحقیق. 67
4-4- تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 68
1-4-4- بررسی فرض نرمال بودن متغیرها : 68
2-4-4- خلاصه تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هر فرضیه به شرح زیر بیان می شود 70
1-2-4-4- تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی اول. 70
2-2-4-4- آزمون فرضیه فرعی اول: 70
3-2-4-4- آزمون فرضیه فرعی دوم: 72
4-2-4-4- آزمون فرعی سوم: 73
5-2-4-4- آزمون فرضیه اصلی اول: 75
6-2-4-4- تجزیه وتحلیل آزمون فرضیه اصلی دوم : 76
7-2-4-4- آزمون فرضیه فرعی چهارم : 77
8-2-4-4- آزمون فرضیه فرعی پنجم : 78
9-2-4-4- آزمون فرضیه فرعی ششم : 80
10-2-4-4- آزمون فرضیه اصلی دوم: 85
11-2-4-4- تجزیه وتحلیل آزمون فرضیه اصلی سوم 90
12-2-4-4- آزمون فرضیه فرعی هشتم : 90
13-2-4-4- آزمون فرضیه فرعی نهم : 92
.14-2-4-4- آزمون فرضیه فرعی دهم : 93
15-2-4-4- آزمون فرضیه اصلی سوم: 95
16-2-4-4- فرضیه اصلی چهارم: 96
17-2-4-4- فرضیه اصلی پنجم: 97
18-2-4-4- فرضیه اصلی ششم: 99
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 103
2-5- ارزیابی وتشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 104
1-2-5- نتیجه آزمون فرضیه اصلی اول : 104
2-2-5- نتیجه آزمون فرضیه اصلی دوم : 105
3-2-5- نتیجه آزمون فرضیه اصلی سوم : 107
4-2-5- نتیجه آزمون فرضیه اصلی چهارم : 109
5-2-5- نتیجه آزمون فرضیه اصلی پنجم : 110
6-2-5- نتیجه آزمون فرضیه اصلی ششم: 110
3-5- نتیجه گیری کلی تحقیق. 111
4-5- پیشنهادها 112
1-4-5- پیشنهاد مربوط به فرضیه اصلی اول : 112
2-4-5- پیشنهاد دوم مربوط به فرضیه اصلی دوم : 112
3-4-5- پیشنهاد سوم مربوط به فرضیه اصلی سوم : 112
4-4-5- پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 113
5-4-5- پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 113
5-5- محدودیت های تحقیق. 114
پیوست ها
پیوست یک : نمونه آماری تحقیق. 117
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 119
منابع لاتین: 121
چکیده انگلیسی: 125
جدول 1-1: خلاصه ی نتایج تحقیقات انجام شده در ارتباط با سرمایه فکری. 14
جدول 1-2 : برخی طبقه بندی های ارائه شده سرمایه فکری. 25
جدول 2-2 : مقایسه ارزش گذاری سرمایه های فکری(رودو ولیرت) 35
جدول 1-4 : شاخص های توصیف کننده متغیرها تحت، شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع برای متغیر وابسته 65
جدول 2-4: شاخص های توصیف کننده متغیرها تحت، شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع برای متغیر مستقل. 66
جدول 3-4: آزمون کلموگروف اسمیرونوف- متغیر وابسته 69
جدول 4-4 : ضریب همبستگی و سطح معنی داری و تعداد داده ها بین دو متغیر سرمایه فیزیکی و ریسک کل 70
جدول 5-4 : ضریب همبستگی،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه فیزیکی و ریسک کل 71
جدول 6-4 : ضریب همبستگی و سطح معنی داری و تعداد داده ها بین دو متغیر سرمایه ساختاری و ریسک کل 72
جدول 7-4: ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه ساختاری و ریسک کل 73
جدول 8-4 : ضریب همبستگی و سطح معنی داری و تعداد داده ها بین دو متغیر سرمایه انسانی و ریسک کل 74
جدول 9-4: ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه انسانی و ریسک کل 74
جدول 10-4: ضریب همبستگی،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه فکری و ریسک کل 75
جدول 11-4 : ضریب همبستگی و سطح معنی داری و تعداد داده ها بین دو متغیر سرمایه فیزیکی و ریسک سیستماتیک 77
جدول 12-4: ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه فیزیکی و ریسک سیستماتیک 78
جدول 13-4 : ضریب همبستگی و سطح معنی داری و تعداد داده ها بین دو متغیر سرمایه ساختاری و ریسک سیستماتیک... 79
جدول 14-4 : ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه ساختاری و ریسک سیستماتیک... 79
جدول 15-4 : ضریب همبستگی و سطح معنی داری و تعداد داده ها بین دو متغیر سرمایه انسانی و ریسک سیستماتیک 80
جدول 16-4: ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه انسانی و ریسک سیستماتیک... 81
جدول شماره 17-4: آنالیز واریانس رگرسیونبرای سرمایه انسانی و ریسک سیستماتیک ANOVA.. 81
جدول 18-4: ضرایب معادله رگرسیون برای سرمایه انسانی و ریسک سیستماتیک... 82
جدول 19-4: ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک... 86
جدول 20-4: آنالیز واریانس رگرسیون برای متغیر سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک ANOVA.. 86
جدول 21-4 : ضرایب معادله رگرسیون برای متغیر سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک... 87
جدول 22-4 : ضریب همبستگی و سطح معنی داری و تعداد داده ها بین دو متغیر سرمایه فیزیکی و ریسک غیرسیستماتیک... 90
جدول 23-4:ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه فیزیکی و ریسک غیرسیستماتیک Model Summary. 91
جدول 24-4 : ضریب همبستگی و سطح معنی داری و تعداد داده ها بین دو متغیر سرمایه ساختاری و ریسک غیرسیستماتیک... 92
جدول 25-4: ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه ساختاری و ریسک غیرسیستماتیک... 93
جدول 26-4 : ضریب همبستگی و سطح معنی داری و تعداد داده ها بین دو متغیر سرمایه انسانی و ریسک غیر سیستماتیک... 94
جدول 27-4:ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه انسانی و ریسک غیرسیستماتیک... 94
جدول 28-4: ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری سرمایه فکری و ریسک غیرسیستماتیک... 95
جدول 29-4 : ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری بین سرمایه فکری و ریسک کل با تأثیر متغیرتعدیلی اندازه شرکت.. 97
جدول 30-4: ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری بین سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک با تأثیرگذاری متغیرتعدیلی اندازه شرکت.. 98
جدول 31-4: ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین واتسون و سطح معنی داری بین سرمایه فکری و ریسک غیر سیستماتیک با تأثیرگذاری متغیر تعدیلی اندازه شرکت.. 99
جدول 32-4 : یافته های حاصل از بررسی فرضیه ها 101
نمودار 1-2 : طرح ارزش اسکاندیا 26
نمودار 2-2: طبقه بندی سویبی از طریق چهارچوب ناظر دارایی نامشهود 27
نمودار 3-2: چهارچوب کارت امتیازی متوازن. 28
نمودار 4-2 : انواع ریسک... 41
نمودار 5-2 طبقه بندی معیارهای کمی ریسک (رتبه بندی براساس پیچیدگی محاسبه) 44
نمودار 6-2 : ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک... 45
نمودار 1-3 تحلیلی تحقیق. 51
نمودار 1-4 : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 83
نمودار 2-4: خط و معادله رگرسیون. 84
نمودار 3-4: چگونگی رابطه بین پاسخ ها و باقی مانده ها 85
نمودار 4-4 : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 88
نمودار 5-4: خط و معادله رگرسیون. 89
نمودار 6-4: چگونگی رابطه بین پاسخ ها و باقی مانده ها 89
طبق دیدگاه مبتنی بر منابع شرکت، سرمایه فکری منابع مهمی هستند که شرکت ها را قادر به ایجاد مزیت رقابتی و عملکرد مالی برتر می نمایند. از این رو هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک طی سالهای 1383 تا 1387در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. در ابتدا متغیرهای پژوهش مورد شناسایی قرار گرفته که جهت سنجش متغیر مستقل از مدل پالیک استفاده شده است و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از داده های بدست آمده از نرم افزار ره آورد نوین ، برای محاسبه متغیرهای پژوهش، توسط نرم افزار Excel استفاده شده است. این د اده ها جهت آزمون فرضیه ها توسط نرم افزار Spss به کمک آماره های توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل همبستگی ، مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند. بنابراین 70 شرکت فعال بورسی به عنوان نمونه انتخابی در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش با استفاده از روش رگرسیون چندگانه برای فرضیه های اصلی صورت گرفته است. فرضیه اصلی اول که به بررسی رابطه بین سرمایه فکری و ریسک کل می پردازد نشان از عدم وجود رابطه معناداری بین سرمایه فکری و ریسک کل در بورس اوراق بهادار تهران دارد. فرضیه اصلی دوم که به بررسی رابطه بین سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ذکر شده می پردازد از وجود رابطه معنادار بین سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک در بورس خبر می دهد. فرضیه اصلی سوم که به بررسی رابطه بین سرمایه فکری و ریسک غیرسیستماتیک در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد، خبر از عدم وجود رابطه معنادار بین سرمایه فکری و ریسک غیرسیستماتیک می دهد. نتایج حاصل از این فرضیه ها صرفنظر از اندازه شرکت است حال با درنظرگرفتن اندازه شرکت در هر یک از فرضیه های اصلی به این نتیجه رسیدیم که بین سرمایه فکری و ریسک کل با تأثیر اندازه شرکت رابطه معنادار وجود ندارد و همچنین بین سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک با تأثیراندازه شرکت رابطه معنادار وجود ندارد
یکی از مهمترین مشکلات سیستم های حسابداری سنتی ، ناتوانی آنها در سنجش و اندازه گیری و در نظر گرفتن شفاف سرمایه فکری شرکت ها به شمار می آید . اغلب این سیستم ها از نقش و اهمیت فزاینده حق مالکیت معنوی و دانش در سازمان های عصر نوین غافل بوده و از توان سنجش ارزش واقعی دارایی های نا مشهود در محاسباتشان قاصرند. به همین دلیل تمایل به سنجش و لحاظ کردن ارزش واقعی دارایی های نا مشهود و دانش در صورتهای مالی شرکت ها بیش از پیش افزایش یافته است . در جوامع دانش محور کنونی ،بازده سرمایه فکری به کار گرفته شده اهمیت یافته است . این به آن معنی است که در مقایسه با سرمایه های فکری ، نقش و اهمیت سرمایه های مالی در تعیین قابلیت سود آوری پایدار کاهش چشم گیری یافته است .به عبارتی دیگر می توان چنین متصور شد که میان میزان برخورداری شرکت ها از دارایی های نا مشهود و دانش از یک طرف و ارزش واقعی سرمایه فکریشان (و در نهایت ارزش بازاری سهام شرکت ها ) رابطه ی مستقیمی وجود دارد . به دلیل افزایش اهمیت نسبی سرمایه های فکری (به عنوان مهم ترین بخش از سرمایه های کل شرکت ) در سود آوری پایدار و مستمر و بلند مدت ، اکثر شرکت ها در پی یافتن جواب هایی مناسب برای سؤالات اساسی زیر هستند .
روش های سنجش سرمایه های فکری شرکت ها کدامند ؟
از لحاظ آماری آیا رابطه ی معنی داری میان میزان سرمایه های فکری و ریسک شرکت ها و صنایع مختلف فعال در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد ؟
در این تحقیق برای سنجش سرمایه فکری شرکت ها از مدل پالیک استفاده شده و بر اساس دادههای 5 ساله شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1383 تا 1387 ،سرمایه فکری شرکت ها محاسبه شد همچنین برای پاسخ گویی به سؤال دوم ، فرضیه های اصلی تحقیق مدعی آن است که بین سرمایه فکری با ریسک سیستماتیک در سالهای ذکر شده رابطه ی معنی داری وجود دارد و با ریسک کل و غیر سیستماتیک رابطه ی معنا داری را برقرار نکرده است .
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 20 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 32 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
سبک های تفکر
تعریف تفکر و سبک های تفکر
از زمان سقراط و ارسطو تا زمان حال دربارة تفکر و ماهیت و مراحل آن بحثهای زیادی به عمل آمده است. کتاب معروف « چگونه فکر میکنیم؟ » جریان تفکر را شامل مراحلی میداند که دو مرحله ابتدایی و انتهایی و پنج مرحلة میانی را در برمیگیرد. مرحلة اول یا ابتدایی، مرحله شک و ابهام است و آن زمانی است که انسان با یک موقعیت پیچیده رو به رو شده و درصدد یافتن پاسخی برای مسئله و مشکل ایجاد شده است. مرحلة انتهایی، زمانی است که فرد از شک و ابهام درآمده و به نتیجه و جواب دست یافته است. به عبارتی تفکر سازمان دادن و تجدید سازمان در یادگیری گذشته جهت استفاده در موقعیت فعلی است(امامی پور و سیف، 1382).
تعریف دیگر، تفکر را فرایندی رمزی و درونی می داند که منجر به یک حوزه شناختی میگردد، که نظام شناختی شخص متفکر را تغییر میدهد(پور فرج عمران، 1387).
رضوی (1384) معتقد است که تفکر فرآیندی است که از طریق آن یک بازنمایی ذهنی جدید به وسیلة تبدیل اطلاعات و تعامل بین خصوصیات ذهنی، قضاوت، انتزاع، استدلال و حل مسئله ایجاد میگردد.
تعریف ساده دیگر از تفکر،کنترل هدفمند فکر است. یعنی اینکه فکر ما در اختیار ما باشد و در راستای نیازها و اهدافی که ترسیم کرده ایم به پیش رود. همانند یک کشتی که به بندر مقصد حرکت می کند نه به هر جایی که باد آن را ببرد(زارع ، آخوندی و اعراب شیبانی، 1390).
بنابراین تفکر، عملی ذهنی است و زمانی مطرح میگردد که انسان با مسئلهای مواجه است و خواستار حل آن است. در این هنگام در ذهن، تلاشی برای حل مسئله آغاز میگردد که این تلاش ذهنی را، تفکر مینامند. فعالیت برای حل مسئله، از مراحلی تشکیل شدهاست که از تعریف مسئله به طور شفاف، روشن و ملموس، آغاز میگردد و با پیدا کردن راه حلهایی برای حل مسئله ادامه مییابد و با به کارگیری عملی بهترین راه حل و یافتن جواب نهایی به پایان میرسد(سلگی، 1390).
هر یک از روشهای تفکری را می توان متدهایی دانست که به کمک آنها، قسمتی از فرایند حل مسئله، با موفقیت طی می شود. تفکر برتر تفکری است که از بهترین روشها به حل مساله برسد.
انواع روشهای تفکری: تفکرخلاق، تفکر تحلیلی، تفکر انتقادی، تفکر اجرایی، تفکر استراتژیک است (شکری، کدیور و دانش پرور، 1387).
اما در تعریف سبک های تفکر می توان بیان نمود که شیوه های متفاوت افراد در پردازش اطلاعات را سبک های تفکر نامگذاری کرده است. سبک تفکر روش رجحان یافته ی تفکر است. سبک تفکر یک توانایی نیست بلکه چگونگی استفاده فرد از توانایی هایش است (استرنبرگ،2001).
2-2-2 انواع سبک های تفکر
تفکر مستقل یا مطلق[1]: تفکری است فارغ و رها شده از ذهنیت گرایی، منابع تجربی، تجارب هیجانی، تفکر منطقی، دوگانگی و جدایی موضوع و ذهن
تفکر انتزاعی[2]: تفکری است که جزئی از موضوع را از دیگر اجزا تفکیک نموده و بدون توجه به اجزای دیگر، آن را مورد ملاحظه قرار می دهد.
تفکر تحلیلی[3]: بر پایه جدا سازی یک موضوع به عناصر و اجزای تشکیل دهنده آن. فرق آن با تفکر انتزاعی در توجه یکسان به همه اجزا است.
[1] Independent thought or absolute
[2] Abstract thinking
[3] Analytical Thinking
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 250 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 582 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 141 |
مشکل رایج در اختلالات سوء مصرف مواد، عود مصرف مواد حتی در بین افراد مداوا شده می باشد که این موضوع در مورد مادۀ مخدر شیشه بیشتر صدق می کند. از سویی، ذهن آگاهی یک سازۀ شناختی قابل پایش و مداخله در روان شناسی است. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی اثربخشی کاربرد درمان تلفیقی مدل رایج ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» (MBSR) بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، ذهن آگاهی، و میزان عود مصرف بود. با روش نمونه گیری هدفمند و پس از همتاسازی گروهی، 54 آزمودنی به صورت تصادفی انتخاب و دوباره تصادفی در سه گروه مساوی تلفیقی، ذهن آگاهی، و ماتریکس (کنترل) جاسازی شدند. سه پرسشنامه، قبل و پس از اتمام برنامۀ 8 هفته ای آموزش MBSR، توسط هر سه گروه تکمیل گردید. نشخوار فکری با ابزار پرسشنامۀ نشخوار فکری، تنظیم هیجانی با ابزار مقیاس دشواری های تنظیم هیجانی، ذهن آگاهی با ابزار مقیاس ذهن آگاهی، و میزان عود مصرف با ابزار تست تشخیصی مت آمفتامین سنجیده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تجزیه و تحلیل کوواریانس تک متغیری و ویلکاکسون استفاده شد. نتایج نشان دهندۀ کاهش معنادار نشخوار فکری (p<0/01)، دشواری های تنظیم هیجانی(p<0/001)، میزان عود مصرف (P<0/04)، و افزایش معنادار ذهن آگاهی (P<0/035)، در گروه تلفیقی در مقایسه با گروه کنترل بود، در حالیکه در گروه ذهن آگاهی صِرف، میزان کاهش عود مصرف در مقایسه با گروه کنترل معنادار نشد (P<0/6) بدین معنی که فرضیۀ 7 رد شد، اگرچه دیگر متغیرها تغییرات مشابه داشتند. با وجود رد شدن فرضیۀ مزبور، یک مدل جایگزین پیشنهاد شد، بدین معنی که مکانیزمی جدید که ناشی از ترکیب مدل ماتریکس و درمان MBSR می باشد منجر به کاهش بیشتر عود مصرف در گروه تلفیقی در مقایسه با گروه کنترل می شود. این یافته بیانگر این است که درمان MBSR فاکتوری مفید اما نه یک فاکتور کافی برای هدف قرار دادن عود مصرف است. به بیانی، پژوهش حاضر مدارکی را دال بر ارزش ادغام کردن درمان MBSR در درمان های سوء مصرف مواد ارائه می دهد یعنی یک مکانیزم بالقوۀ تغییر را از طریق درمان تلفیقی برملا می سازد.
کلید واژه ها: تلفیقی، ذهن آگاهی، مدل ماتریکس، نشخوارفکری، تنظیم هیجان
فهرست مطالب
چکیده. 1
فصل اول:مقدمه و کلیات پژوهش. 2
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسئله. 6
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش. 8
1-4 اهداف پژوهش. 10
1- 5 پرسش ها و فرضیه های پژوهش. 10
1-5-1 پرسش های پژوهش. 10
1-5-2 فرضیه های پژوهش. 11
1- 6 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها. 11
1-6-1 تعاریف نظری. 11
1-6-1-1 شیشه (مت آمفتامین). 11
1-6-1-2 وابستگی به مواد. 12
1-6-1-3 ذهن آگاهی. 12
1-6-1-4 نشخوار فکری. 12
1-6-1-5 تنظیم هیجانی. 13
1-6-1-6 عود مصرف مواد. 13
1-6-2 تعاریف عملیاتی. 13
1-6-2-1 وابستگی به مت آمفتامین. 13
1-6-2-2 ذهن آگاهی. 13
1-6-2-3 نشخوار فکری. 13
1-6-2-4 تنظیم هیجانی. 14
1-6-2-5 عود مصرف مت آمفتامین. 14
فصلدوم:گسترۀ نظری و بازنگری تحقیقات پیشین. 16
2-1 مقدمه. 17
2-2 مبانی نظری پژوهش. 17
2-2-1 مت آمفتامین. 17
2-2-2 عود مصرف مواد. 21
2-2-3 ذهن آگاهی. 22
2-2-4 اعتیاد. 24
2-2-4-1 اعتیاد و ذهن آگاهی. 24
2-2-4-2 اعتیاد و استرس. 25
2-2-5 درمان «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» یا MBSR.. 26
2-2-6 نشخوار فکری. 27
2-2-6-1 نشخوار فکری و استرس. 29
2-2-7 تنظیم هیجانی. 30
2-2-7-1 تنظیم هیجا نی و استرس. 33
2-2-7-2 تنظیم هیجانی و نشخوار فکری. 33
2-2-8 اعتیاد و موج سوم رفتار درمانی. 34
2-2-8-1 شناخت درمانی بر پایۀ ذهن آگاهی (MBCT). 36
2-2-8-2 رفتاردرمانی جدلی(DBT)36
2-2-8-3 درمان قبول و تعهد (ACT). 37
2-2-9 درمان های دیگر بر پایۀ ذهن آگاهی (در درمان اعتیاد). 37
2-2-9-1 مدل پیشگیری از بازگشت بر پایۀ ذهن آگاهی (MBRP). 37
2-2-9-2 خود- طرحواره درمانی معنوی (3-S). 38
2-2-9 تاریخچۀ مواد مخدر منجمله شیشه. 39
2-2-10 تاریخچۀ ذهن آگاهی. 41
2-2-11 تاریخچۀ درمان «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» (MBSR)42
2-2-12 تاریخچۀ درمان های مختلف در درمان اعتیاد. 42
2-2-12-1 درمان های شناختی رفتاری منجمله ماتریکس. 42
2-2-12-2 تلفیق درمان های شناختی رفتاری و ذهن آگاهی. 43
2-2-13 تاریخچۀ مطالعه دربارۀ نشخوار فکری. 45
2-2-14 تاریخچۀ مطالعه در بارۀ تنظیم هیجانی. 45
2-2-15 تئوری ها در خصوص اعتیاد و عود مصرف. 45
2-2-15-1 تئوری انگیزه. 45
2-2-15-2 تئوری جلوگیری از عود مصرف مواد مارلات و گوردون. 46
2-2-15-3 تئوری مواجهه با سرنخ. 46
2-2-15-4 تئوری های زیر بنایی درمان های جلوگیری از عود مصرف مواد 47
2-2-16 تئوری ها در خصوص نشخوار فکری. 49
2-2-17 تئوری ها در خصوص تنظیم هیجانی. 50
2-3 بررسی پژوهش های انجام شده در خصوص موضوع. 51
2-3-1 پیشینه پژوهش در خارج از کشور. 51
2-3-2 پیشینۀ پژوهش در ایران. 60
2-3-3 جمع بندی پیشینۀ پژوهش ها در خارج و ایران. 66
فصل سوم:روش پژوهش. 67
3-1 مقدمه. 70
3-2 طرح کلی پژوهش. 68
3-3 جامعه، نمونه، و روش اندازه گیری. 68
3-3-1 جامعه. 68
3-3-2 نمونه. 68
3-3-3 روش اندازه گیری (ابزارهای گردآوری داده ها). 69
3-3-3-1 ذهن آگاهی. 69
3-3-3-2 تنظیم هیجانی. 70
3-3-3-3 نشخوار فکری. 71
3-3-3-4 عود مصرف مواد. 71
3-4 روش اجرای پژوهش. 72
3-5 روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها. 74
3-6 ملاحظات اخلاقی. 74
فصل چهارم:توصیف و تحلیل داده ها. 76
4-1 مقدمه. 77
4-2 بخش اول: آمار توصیفی. 77
4-3 بخش دوم: یافته های استنباطی. 78
4-3-1 تحلیل کوواریانس. 78
4-3-2 تحلیل کوواریانس. 80
4-3-3 تحلیل کوواریانس. 81
4-3-4 تحلیل کوواریانس. 83
4-3-5 تحلیل کوواریانس. 84
4-3-6 آزمون ویلکاکسون. 87
4-3-7 آزمون ویلکاکسون. 89
4-4 ضرایب آلفای کرونباخ ابزارهای پژوهشی مورد استفاده در مطالعه 89
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری. 90
5-1 مقدمه. 91
5-2 بحث و نتیجه گیری. 91
5-3 محدودیت های پژوهش. 97
5-4 پیشنهادات. 98
5-4-1 پیشنهادات پژوهشی. 98
5-4-2 پیشنهادات کاربردی. 98
پیوست ها. 99
1) مقیاس پاسخ توأم با نشخوار فکری RRS از پرسشنامه سبک های پاسخ RSQ 100
2) مقیاس ذهن آگاهی (MAAS)103
3) مقیاس دشواری های تنظیم هیجانی (DERS)105
آموزش روش درمانی «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی». 109
منابع و مأخذ. 113
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4- 1: خلاصه داده های توصیفی برای متغیرهای مورد مطالعه. 77
جدول 4-2: تحلیل کوواریانس برای متغیر وابسته نشخوار فکری در پس آزمون (گروه 1 و3). 78
جدول 4- 3: میانگینهای تعدیل شده متغیر نشخوار فکری در گروههای مختلف در پس آزمون. 79
جدول 4-4: تحلیل کوواریانس برای متغیر وابسته نشخوار فکری در پس آزمون (گروه 2 و 3). 80
جدول 4-5: میانگینهای تعدیل شده متغیر نشخوار فکری در گروههای مختلف در پس آزمون. 80
جدول 4 - 6: تحلیل کوواریانس برای متغیر وابسته دشواری های تنظیم هیجانی در پس آزمون
(گروه 1 و 3). 81
جدول 4- 7: میانگینهای تعدیل شده متغیر دشواری های تنظیم هیجانی در گروههای مختلف
در پس آزمون. 82
جدول 4-8: تحلیل کوواریانس برای متغیر وابسته دشواری های تنظیم هیجانی در پس آزمون
(گروه 2 و 3). 83
جدول 4-9: میانگینهای تعدیل شده متغیر دشواری های تنظیم هیجانی در گروههای مختلف
در پس آزمون. 83
جدول 4-10: تحلیل کوواریانس برای متغیر وابسته ذهن آگاهی در پس آزمون 84
جدول 4-11: میانگینهای تعدیل شده متغیر ذهن آگاهی در گروههای مختلف در پس آزمون. 85
جدول 4-12: توزیع فراوانی میزان عود مصرف در دو گروه تلفیقی و کنترل 86
جدول 4-13: آزمون ویلکاکسون برای مقایسه عود مصرف در دو گروه تلفیقی و کنترل. 87
جدول 4-14: توزیع فراوانی میزان عود مصرف در دو گروه ذهن آگاهی و کنترل 88
جدول 4-15: آزمون ویلکاکسون برای مقایسه عود مصرف در دو گروه ذهن آگاهی و کنترل. 89
جدول 4-16 : پایایی پرسشنامه. 89
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1: توزیع فراوانی عود مصرف در دو گروه تلفیقی و کنترل 86
نمودار 4-2: توزیع فراوانی عود مصرف در دو گروه ذهن آگاهی و کنترل 88
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 48 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 539 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 126 |
بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکیده:.. 1
مقدمه:.. 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه : 4
2-1 بیان مسئله 5
3-1 بیان ضرورت تحقیق. 6
4-1 چارچوب نظری تحقیق. 7
5-1 فرضیه اصلی تحقیق : 8
6-1 متغیرهای مورد مطالعه 8
7-1 اهداف تحقیق. 9
8-1-تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 9
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه 11
2-2 اقتصاد دانشی. 11
3-2 تعریف دانش.. 12
4-2 پدیدار شناسی کسب و کار در اقتصاد دانش پایه 13
5-2 اشکال جدید منابع سازمانی. 15
6-2 دارایی های نامشهود 16
7-2 تاریخچه ی سرمایه ی فکری. 20
8-2 اجزاء مدل سرمایه فکری. 25
9-2 تعاریف مختلف سرمایه ی فکری. 29
1-9-2-شاخص های اندازه گیری سرمایه فکری. 32
10-2 مدل های اندازه گیری سرمایه فکری. 38
11-2 مدل های توصیفی سرمایه ی فکری. 39
12-2 مدل های اندازه گیری سرمایه ی فکری و ارائه دهنده آن ها 40
1-12-2 مدل های مبتنی بر سرمایه ی بازار. 40
2-12-2 مدل های مستقیم سرمایه ی فکری. 41
3-12-2 مدل های بازده دارایی ها 41
4-12-2 مدل های کارت امتیازی. 41
1-4-12-2 مدل مقایسه ی ارزش بازاری و ارزش دفتری (ام – بی – وی) 42
2-4-12-2 مدل کیوی توبین. 43
3-4-12-2 مدل عملکردی شرکت دانش پایه (نوکورپ) 44
4-4-12-2 مدل کارگزار فناوری ( تی – بی) 46
5-4-12-2 مدل سنجش ا رزش گذاری جامع (آی – وی – ام) 47
6-4-12-2 مدل ا رزش افزوده اقتصادی ( ای – وی – اِی ) 48
7-4-12-2 شاخص سرمایه ی فکری. 49
8-4-12-2 کارت امتیازی زنجیره ارزش 50
9-4-12-2 کارت امتیازی متوازن. 50
10-4-12-2 رهیاب سرمایه ی فکری اسکاندیا 52
11-4-12-2 مدل ارزش نامشهود محاسبه شده (سی – آی – وی) 53
12-4-12-2 مدل شاخص ایجاد ارزش (وی – سی – آی) 54
13-4-12-2 مدل طبقه بندی سرمایه ی فکری. 56
13-2 طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری. 57
14-2 نقاط قوت و ضعف روش های اندازه گیری سرمایه فکری. 59
15-2 استاندارد حسابداری شماره 6 گزارش عملکرد مالی 60
16-2 مفهوم سود از دیدگاه حسابداری. 68
17-2 مفهوم اقتصادی سود 68
18-2 تحقیقات داخلی و خارجی صورت گرفته 69
1-18-2 تحقیقات خارجی. 69
2-18-2 تحقیقات داخلی. 71
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3- مقدمه: 73
2-3روش تحقیق. 73
3-3 نوع روش تحقیق : 74
1-3-3 روش گرد آوری اطلاعات: 74
2-3-3 ابزار گرد آوری اطلاعات : 74
3-3-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات : 75
4-3 قلمرو مکانی و زمانی و موضوعی. 75
5-3 مدل تحلیلی تحقیق. 75
6-3 جامعه ونمونه آماری. 76
7-3 محدودیت های تحقیق. 77
8-3 روش گرد آوری اطلاعات و داده های تحقیق : 77
9-3 روش های آماری و تجزیه و تحلیل داده ها : 77
10-3 همبستگی. 78
11-3 ضریب تعیین. 78
12-3 مدل رگرسیون تحقیق. 79
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها
1-4- مقدمه: 81
2-4 بررسی نرمال بودن متغیر پاسخ. 81
3-4 بررسی همبستگی بین سود خالص و ارزش دفتری. 83
4-4 بررسی رگرسیون بین سود خالص و ارزش دفتری. 84
5-4 رگرسیون و همبستگی به تفکیک سال. 85
6-4 بررسی رابطه میان مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده 89
7-4 بررسی نرمال بودن خطا 92
8-4 جداول نهایی از آزمون های همبستگی و رگرسیون. 93
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5-مقدمه: 95
2-5 خلاصه 95
3-5 بیان نتایج. 96
4-5 مقایسه نتایج تحقیق حاضر با نتایج تحقیقات قبلی انجام شده : 96
5-5 پیشنهادات : 98
1-5-5 پیشنهادت حاصل از تحقیق : 98
2-5-5 پیشنهادت جنبی : 98
3-5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آینده 99
پیوستها
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 110
منابع لاتین: 111
چکیده انگلیسی .......................................................................................................112
جدول 1-2 تاثیر گذارترین تلاش ها در دهه هشتاد میلادی پیرامون توسعه ی سرمایه ی فکری. 21
جدول 2-2 : تاثیر گذار ترین تلاش ها در دهه نود میلادی پیرامون توسعه ی سرمایه ی فکری. 22
جدول 3-2 تاثیرگذارترین تلاش ها در دهه ی حاضر پیرامون توسعه ی سرمایه ی فکری 24
جدول 4-2 تاثیرات ایجاد ارزش و از دست دادن ارزش.. 55
جدول 5-2 طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه ی فکری 59
جدول 1-4- ضریب همبستگی پیرسون مابین دومتغیر سرمایه فکری وسود خالص... 83
جدول 2-4-رگرسیون به صورت کلی (پنج ساله) 84
جدول 3-4 جدول رگرسیون مابین دو متغیر سرمایه ی فکری و سود خالص پنج ساله 84
جدول 4-4 آزمون ضرایب جزئی رگرسیون ومقادیر آماره VIF. 85
جدول 5- 4 آزمون ضرایب جزئی رگرسیون ومقادیر آماره VIF سال 82. 86
جدول 6-4 همبستگی پیرسون به تفکیک سال از سال 82 تا 86. 93
جدول 7-4 رگرسیون به تفکیک سال از سال 82 تا 86. 93
نمودار1-2 چارچوب دارایی های دانشی از دیدگاه ماررو اسکیما 20
نمودار2-2 مدل نوکورپ 45
نمودار 3-2 چارچوب سرمایه ی فکری بروکینگ... 46
نمودار 4-2 مدل سنجش ارزشگذاری جامع. 47
نمودار 5-2 چارچوب سرمایه ی فکری در مدل شاخص سرمایه ی فکری 49
نمودار 6-2 چارچوب مدل کارت امتیازی متوازن 51
نمودار 7-2 چارچوب سرمایه ی فکری از دیدگاه اسکاندیا 52
نمودار 8-2 مدل نشانگر اسکاندیا 53
نمودار 9-2 مدل طبقه بندی سرمایه ی فکری. 56
نمودار 1-4 نمودار هیستوگرام متغیر سود خالص... 82
نمودار 2-4 هیستوگرام متغیر سود خالص پس از اعمال تبدیل. 82
نمودار3-4 پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده 89
نمودار 4-4 پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده در سال 82. 90
نمودار5-4 پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده در سال 83. 90
نمودار6-4 پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده در سال 84. 91
نمودار7-4 پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده در سال 85. 91
نمودار8-4 پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده در سال 86. 92
همه ما می دانیم آن چه که اندازه گیری می شود، انجام می شود. با این حال بسیاری از سازمان هایی که مدیریت دانش را دنبال می کنند فرآیندی برای اندازه گیری دارایی های دانش سازمانی و یا سرمایه ی فکری ندارند. گزارشگری مالی سنتی نمی تواند ارزش واقعی شرکت را محاسبه کند وتنها به اندازه گیری ترازنامه مالی کوتاه مدت و دارایی های ملموس اکتفا می کند .
در حقیقت سرمایه فکری یک مدل جدید کاملی را برای مشاهده ارزش واقعی سازمان ها فراهم می آورد وبا استفاده ازآن می توان ارزش آتی شرکت را نیز محاسبه کرد . به دلیل تمایل به سنجش ولحاظ کردن ارزش واقعی دارایی های نامشهود سرمایه فکری بیش از پیش نزد شرکت ها ، سهامداران (سرمایه گذاران) و سایر گروههای ذینفع افزایش یافته است . در این تحقیق کاربردی ، ابتدا براساس روش استوارت ارزش سرمایه های فکری شرکت های بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی پنج ساله محاسبه، سپس در مرحله بعد ارتباط بین ارزش سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. در تحقیق حاضر روش آماری استفاده شده به منظور تجزیه و تحلیل داده ها روش مدل تحلیل رگرسیون می باشد .
یافته ها حاکی از رابطه مثبت معنی دار بین سرمایه فکری وعملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران می باشد. باتوجه به این نتایج می توان بهره گیری شرکت ها، سهامداران ، سرمایه گذاران و سایر گروه های ذینفع در استفاده از این مدل رابرای کسب سود بالاتر در آینده قویا توصیه کرد.
توسعه اطلاعات در دهه های اخیر موقعیت های جدیدی را پیش روی افراد و سازمان ها قرار داده است. ازین رو تعاملات وارتباطات در گستره جهانی توسعه یافته و تعاریف جدیدی در ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی بروز نموده است. دراین میان ، سازمان های کسب وکار بیشترین تاثیر را از وضعیت جدید پذیرا شده و خواسته یا ناخواسته ، در مسیر این دگرگونی مداوم قرار گرفته ، متحول شده ، به انحلال وادغام ،یا پذیرش موقعیت های جدید روی آورده اند . متناسب با این تغییرات موقعیتی، رویکردها و ادبیات جدیدی چون : سازمان های یادگیرنده ، معماری سازمان ، سازمان مجازی و مهندسی مجدد و... بر بستر رهیافت اطلاعاتی پدیدار شده است . رهیافتی که از کد ژنتیک تا ایزومرها ، از زبان شناسی تا کامپیوتر ، و از کارکرد مغز انسان تا مدیریت سازمان های کسب و کار را ، تفسیر می کند .
سازمان های امروزین ، بیش از نمونه های قدیمی آن ها با دیالکتیک مواجه اند : نیاز به خود مختاری (استقلال) در مقابل نیاز همزمان به ارتباطات (یکپارچگی) . پاسخ به این دیالکتیک مستلزم ایجاد فرصت یادگیری برای افراد سازمان است . چرا که از یکسو سازمان ها به ساختارهایی نیاز دارند تا خودمختاری و قابلیت حل مشکلات محلی را توسعه بخشند ، و از سوی دیگر برا دگرگونی فرهنگی ، به بهبود ارتباطات و ساختار مشارکتی تمایل دارند . با گسترش ارتباطات و عدم نیاز به جابجایی ، و تحت تاثیر پیدایش سازمان مجازی تنها عنصری که در سازمان باقی می ماند ، انسان ها یعنی افراد سازمان ها هستند . پیداست که در چنین شرایطی برای تبدیل سازمان ها به سازمان یاد گیرنده ، بایستی انسان ها تمایل به یادگیرندگی پیدا کنند . یادگیری در سازمان های جدید نیز به نوبه خود از رهیافت اطلاعاتی و از حلقه ی سایبرنتیکی فرد – سازمان – محیط – فرد ، پروی می کند و از رفتار نوآورانه، اطلاعاتی و دانشی در محیط تاثیر می پذیرد . در واقع از یکسو ، توسعه ارتباطات و تولید انبوه اطلاعات و دانش و از سوی دیگر کاهش نیم عمر رشته های گوناگون دانش بشری ، موجب شده تا اطلاعات به عنوان مهم ترین منبع سازمان ها و به عنوان مزیت رقابتی تلقی شود . همسان با سایر منابع سازمانی ، این منبع مهم نیز نیاز به مدیریت داشته و مدیریت آن در سایه فناوری محقق می شود. توجه روزافزون به دانشو اهمیت دانشگران سازمان به عنوان اصلی ترین سرمایه ی سازمان های دانشبر ، لزوم شناسایی و تشخیص دانش و اطلاعات ، و شکل گیری چارچوب هایی برای مدیریت دانش را در سازمان ها ضروری نموده است
دسته بندی | فقه و علوم انسانی |
بازدید ها | 161 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 83 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
این مقاله به توضیح و شرح بی طرفانه و غیر مغرضانه مبانی فکری سکولاریسم پرداخته است و در آن با بهره گیری از منابع مختلف اقدام به توصیف سکولاریسم نموده و اطلاعات خام مناسبی را در اختیار خواننده میگذارد
فهرست
مفهوم سکولاریسم
الف) مفهوم لغوى سکولاریسم
ب )تعریف واژه سکولاریسم
فرایند شکل گیرى سکولاریسم
الف) سیر تحوّل تاریخى سکولاریسم