ایده
ایده

ایده

مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس و نظریه های استرس (فصل دوم)


مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس و نظریه های استرس (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس و نظریه های استرس در 42 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات42
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس و نظریه های استرس در 42 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

ویژگی های فایل

- 42 صفحه فارسی شامل مبانی نظری، پیشینه تحقیق و منابع (داخلی و خارجی)

- در قالب فایل ورد قابل ویرایش با استاندارد آکادمیک

- منبع نویسی شده به شیوه APA

- منابع بخش مبانی از 2010 به قبل و بخش پیشینه از 2015 به قبل

- شامل 32 صفحه متن و 10 صفحه منابع استفاده شده و مفید

 

فهرست مطالب

مقدمه
منابع استرس
نشانگان استرس
انواع استرس
استرس‌ها از نظر شدت و فراوانی
طبقه‌بندی استرس ها از نظر کیفیت
طبقه‌بندی استرس ها از نظر مدت
نظریه‌های استرس
نظریه سلیه  در مورد فشار روانی
نظریه کانن در مورد استرس
نظریه لازاروس در مورد استرس
مدل¬های استرس
مدل پاسخ محور
مدل محرک محور
مدل تعاملی
راهبردهای مقابله با استرس
انواع رفتارهای مقابله‌ای
رفتارهای مسئله مدار
رفتارهای هیجان مدار
مدل‌های مقابله با استرس
مدل موس و بیلینگز
مدل لازاروس و فولکمن
مدل اندلر و پارکر
مدل اسکینر و همکاران
مداخله‌ی بهنگام
تاریخچه مداخله بهنگام
پژوهش‌های داخلی
پژوهش‌های خارجی
نتیجه‌گیری از پژوهش‌های پیشین
منابع

 

بخشی از متن

تعاریف و مبانی

واژهی استرس از کلمهی لاتین Stringere مشتق شده است که به معنای در آغوش گرفتن، فشردن و باز فشردن است. رفتارهایی که می توانند با احساسات متضاد همراه باشند. فشرده شدن یا زیر فشار گرفتن به اختناق منتهی میشود و احساس درماندگی و اضطرابی را به وجود میآورد که قلب و روح او را در برمی‌گیرد. بدین ترتیب درماندگی یا استیصال نیز از کلمه فوق مشتق شده است و بیانگر احساس انزوا و ناتوانی است که در یک موقعیت حاد (خطر و رنج) در فرد ایجاد میشود (دادستان،1386؛ به نقل از البرز،1386).

پیشینه تحقیقات

دره شوری محمدی، یزدی زاده، بساک نژاد و دقاقله (2014) به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی و ابعادش در مادران کودکان اوتیسم پرداختند. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت استرس تأثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی و ابعادش (سلامت جسمی، سلامت روانی و ارتباطات اجتماعی) در مادران کودکان اوتیسم دارد. اما بر بهبود سلامت محیطی تأثیری ندارد.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

ادبیات نظری تحقیق دوستی از نظر قران


ادبیات نظری تحقیق دوستی از نظر قران

ادبیات نظری تحقیق دوستی از نظر قران

دانلود ادبیات نظری تحقیق دوستی از نظر قران

ادبیات نظری تحقیق دوستی از نظر قران
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 34 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19

توضیحات :

ادبیات نظری تحقیق دوستی از نظر قران در 19 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

دوستی از دیدگاه قرآن

سنجری (1391) در پایان نامه تحفه الهی: دوستی از دیدگاه قرآن و سنت، پیامدهای فردی و اجتماعی آن چنین می نویسد:

یکی از نیازهای هر انسانی بعد از رشد جسمانی، رشد روحانی و معنوی اوست که نهایت این رشدروحانی و معنوی تکامل و کمال انسانی می باشد و یکی از عواملی که در کمال هر انسانی دخالت دارد مسئله دوستی و دوستان می باشد چرا که دوستان نقش مهمی را در رساندن انسان به درجات کمال ایفا می کنند. دوستی یعنی ایجاد و ارتباط عاطفی دو فرد، یعنی پیوند دو قلب، انسان هایی که با فشردن دست یکدیگر پیمان می بندند تا در تمامی شرایط همراه و غمخوار هم باشند. دوستی دارای ابعاد و جنبه های مختلفی می باشد که هریک از آنها دارای اهمیت فوق العاده ای می باشند.

صالحی زاده (1386) در پایان نامه ای با عنوان محبت در قرآن:

ابتدا به جایگاه محبّت و اهمیّت آن در قرآن می پردازد و آثار این محبّت را آرامش، فروتنی، نهراسیدن از مرگ و پیروی از پیامبر(ص)ذکر می نماید. وی در فصل بعدی به محبّت به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیز اشاره می کند و پیامد این محبّت را دوستی خدا و پاداش رسالت پیامبر(ص) می­شمرد. و در پایان به محبّت های ناپسند، از جمله دوستی با گمراهان و غضب شدگان و محبّت های پسندیده هم­چون محبّت به والدین، همسر، فرزند و اقوام و خیرخواهان می پردازد، و نتیجه می­گیرد دوستی های سالم در قیامت پایدار، و دوستی­های ناپسند گسسته و تبدیل به دشمنی خواهد شد.

مبانی نظری:

- خصوصیات دوست خوب وشایسته در قرآن:

یکی از مباحث بسیار مهم در مسائل اجتماعی، میزان و نحوه ارتباط انسانها و به عبارتی، دوستی ها و روابط دوستانه با یکدیگر است. انسان از انتخاب دوست ناگزیر و محتاج به دوست است. نکته‎ مهم در این میان، تأثیر بسیار زیاد دوست بر شخصیت انسان است که در آیات قرآن کریم و روایات معصومان علیهم‌السلام، به این موضوع اشاره شده است.

خداوند حال برخی ظالمان را این‌گونه بیان می‎دارد: وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا (فرقان:28) ؛ روز قیامت روزی است که می‎بینی ظالم (از شدت حسرت) دست خود را می‌گزد و می‎گوید: یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا(فرقان:28)؛ ای‌کاش با فلان شخص دوست نمی‎شدم.

بنابراین کسی که شخصیت او بر شما مشخص نیست و از دین او اطلاعی ندارید، باید به دوستانش نگاه کنید؛ اگر آنان اهل دین خدایند، پس آن شخص نیز بر دین خداست، ولی اگر دوستان وی بر غیر دین خدا بودند پس او نیز بهره‎ای از دین خدا ندارد و نباید با چنین شخصی معاشرت و دوستی داشته باشید.

در مورد دوست، در احادیث مطالب زیادی بیان شده، اما در این گفتار به فضل خداوند متعال با استفاده از آیات نورانی قرآن کریم، برخی شرایط و ملاک­های انتخاب دوست را بیان می‎داریم.

الف: ایمان:

از نگاه قرآن کریم میزان شخصیت انسان­ها رابطه مستقیمی با اعتقادات آن­ها دارد. کسی که از گوهر با عظمت ایمان بی‎بهره باشد، شخصیت وی در حدی نخواهد بود که ارزش رفاقت و دوستی را داشته باشد تا انسان بخواهد طرح دوستی با چنین کسی بریزد:

یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ تُلْقُونَ إِلَیهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ کَفَرُوا بِمَا جَاءَکُمْ مِنْ الْحَقِّ (ممتحنه:1) ؛ ای کسانی که ایمان آورده‎اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید. شما به آنان اظهار محبت می‎کنید؛ در حالی که آنها به آنچه از حق برای شما آمده، کافر شده‎اند.

ب: احترام به مقدسات و مسائل دینی:

یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنْ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیاءَ … وَإِذَا نَادَیتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ( مائده: 57ـ 58) ؛ ای کسانی که ایمان آورده‎اید! افرادی که ایین شما را به باد استهزا و بازی می‌گیرند ـ از اهل کتاب و مشرکان ـ ولی خود انتخاب نکنید… آن­ها هنگامی که (اذان می‎گویید و مردم را) به نماز فرامی‎خوانید، آن را به مسخره و بازی می‎گیرند.

در این دو آیه‎ شریف خداوند به صراحت از دوستی با کسانی که دین مسلمانان را به باد سخریه و استهزا می‎گیرند، نهی فرموده است و به عنوان مثال و ذکر مصداق، بحث اذان را مطرح می‎فرماید.

ج: راستگویی:

یکی از مصادیق مهم اخلاق در زندگی انسان، صداقت و راستگویی است؛ چرا که در حقیقت دروغ خود نوعی نفاق است و در آیات و روایات بسیار مذموم شمرده شده است و حتی در برخی از روایات کلید تمامی گناهان، دروغ بیان شده است. در رفاقت و دوستی نیز انسان یکی از ملاکهایی که باید در نظر داشته باشد، صداقت و راستی دوست است:

یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ (توبه:119) ؛ ای کسانی که ایمان آورده‎اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و با صادقان باشید.

در تفسیر این آیه شریف آمده است: «صداقت شرط و ملاک اساسی دوستی است و اگر به دوست و همراه انسان، صدیق گفته شده است، به‌خاطر صداقت او در رفتارش با دوست خود است».

د: دوستی دوطرفه:

اگر انسان قصد دوستی با کسی را دارد، باید ببیند که آیا طرف مقابل هم متمایل به این دوستی هست یا نه؟

هَا أَنْتُمْ أُوْلَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا یحِبُّونَکُمْ ( آل‌عمران: 119) ؛ شما کسانی هستید که آنها را دوست می‎دارید، اما آنها شما را دوست ندارند.

آری، اگر دوستی یک‌طرفه باشد، باعث ذلت و خواری می‎گردد و هرگز برای انسان سودمند نخواهد بود.

ه: هماهنگی ظاهر و باطن:

همیشه افرادی در جامعه وجود دارند که هزار رنگ‎اند؛ یعنی با هر کسی همان‌گونه سخن می‎گویند وبرخورد می‎کنند که او می‎پسندد و هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‎کنند و به هر رنگی که منافع مادی‎شان اقتضا کند، درمی‎آیند که خطر این افراد نیز بسیار زیاد است.

وَإِذَا لَقُوکُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیکُمْ الْأَنَامِلَ مِنْ الغَیظِ ( آل‌عمران: 119) ؛ و هنگامی که شما را ملاقات می‎کنند، (به دروغ) می‎گویند: ایمان آورده‎ایم، اما هنگامی که تنها می‎شوند، از شدت خشم بر شما، سر انگشتان خود را به دندان می‎گزند.

و: طرح دوستی با جنس مخالف ممنوع:

یکی از نیازهای انسان که در دوران جوانی ظهور و بروز پیدا می‎کند، ازدواج است که در قرآن کریم از جنبه‎های متفاوتی مورد بحث قرار گرفته است. در این زمینه یکی از موضوعاتی که قرآن کریم تأکید زیادی بر آن دارد، پاک بودن پسر و دختر قبل از ازدواج است: مُحْصَنَاتٍ غَیرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ ( نساء:25) ؛پس آنها (زنان پاکدامن از بردگان) را با اجازه‎ صاحبان آنان تزویج نمایید و مهرشان را به خودشان بدهید، به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه به‌طور آشکار مرتکب زنا شوند و نه دوست پنهانی بگیرند.

مُحْصِنِینَ غَیرَ مُسَافِحِینَ وَلَا مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ ( مائده:5)؛ و زنان پاکدامن از مسلمانان و زنان پاکدامن از اهل کتاب حلال‌اند، هنگامی که مهر آنان را بپردازید و پاکدامن باشید، نه زناکار و نه دوست پنهانی و نامشروع گیرید.

در این دو آیه خداوند از طرح دوستی با جنس مخالف نهی فرموده است. در آیه‎ اول سخن از ترک دوستی دختران با پسران است و در آیه‎ دوم ممنوع بودن دوستی پسران با دختران مطرح شده است.
در مورد این دو آیه 3 نکته قابل دقت است:

1. «أخدان» جمع خِِدن، به معنی دوست است؛ اما دوستی هایی که دو ویژگی دارند: یکی اینکه پنهانی هستند و دیگری اینکه منشأ این نوع دوستی ها شهوت و هوای نفس است.

2. علت جمع آمدن کلمه «أخدان» در آیه این است که وقتی کسی برای فحشا و از روی شهوت دوست برمی‎گزیند، به یکی یا دوتا قانع نخواهد بود؛ چرا که نفس انسانی وقتی به دنبال شهوات و خواسته‎های خود برود، حد توقف ندارد»

3. در این‌گونه دوستی ها صداقت نیست؛ چرا که قرآن دوستی هایی را که بر اساس صداقت باشد، «صدیق» می‎نامد و تعبیر به خدن فقط در این دو آیه آمده است.(مکارم شیرازی،168:1374).

ز: سربلندی در آزمایش­ها:

همیشه گفتار انسان­ها و ظاهر آنان با عمل و باطن آن­ها مطابق نیست و برای کشف حقیقت یکی از بهترین راه­ها امتحان و آزمایش است؛ همان‌گونه که خداوند در برخی موارد به مؤمنان دستور به امتحان و آزمایش داده است تا زمینه برای تصمیم‎گیری صحیح فراهم شود:

یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا جَاءَکُمْ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِایمَانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْکُفَّارِ ( ممتحنه:10)؛ ای کسانی که ایمان آورده‎اید! هنگامی که زنان با ایمان به عنوان هجرت نزد شما آیند، آ­ن­ها را آزمایش کنید ـ خداوند به ایمانشان آگاه‎تر است ـ هرگاه آنان را مؤمن یافتید، آن­ها را به‌سوی کفار بازنگردانید.

ح: خیرخواه بودن:

خداوند متعال در قرآن کریم مؤمنان را از دوستی با برخی گروه‎ها همانند اهل کتاب، کفار و منافقین برحذر می‎دارد و تعدادی از خواسته‎ها و انگیزه‎های شوم و پست آنان را این­گونه بیان می‎فرماید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِکُمْ لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ (آل عمران:118)؛ ای کسانی که ایمان آورده‎اید محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید آن­ها از هر گونه شر و فسادی درباره‎ی شما کوتاهی نمی‎کنند. آن­ها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید.

بنابراین با توجه به حساس بودن بحث دوستی، وظیفه‎ای که انسان در موضوع انتخاب دوست بعد از احراز شرایط فوق دارد، این است که با آزمودن دوستِ خویش، صداقت و واقعی بودن و ساختگی نبودن آن شرایط را به دست آورد.

- ویژگی­های دوستان شایسته:

1. داشتن ایمان و پرهیز کاری:

دوست خوب باید در همه ی امور، خدا و رضایت خدا را مد نظر داشته باشد. رسول خدا ( صلی الله علیه و اله ) می فرمایند : خیر اخوانک من اعانک علی طاعة الله و صدک عن معاصیه و امرک برضاه (نهج البلاغه: حکمت 136)؛ بهترین برادرانت کسی است که تو را به پیروی از خدا یاری کند، از نافرمانی او باز دارد و به خشنود ساختن او فرمان دهد.

2. مؤدب بودن به آداب اجتماعی و متخلق بودن به اخلاق نیک و پسندیده:

رفتار و کردار انسان در جامعه و برخوردهای اجتماعی نشانگر زمینه های تربیتی بوده واز معیارهای مهم و اجتناب ناپذیر در انتخاب دوست می باشد چرا که یک قانون را در ارتباطات با دوستی نباید فراموش کرد و آن این­که انسان همرنگ دوست خود می شود.

3. داشتن آگاهی و بینش صحیح در همة امور، به­ویژه در امور سیاسی:

آگاهی و بینش چراغ راه و جهت دهنده حرکت است و چه زیباست که دو همراه در مسیر زندگی از پرتو فیض وجود یکدیگر بهرمند شده و پا به پای یکدیگر گام بردارند و در این مسیر خود را از انحرافات مصون و وجودشان را از آفات بیمه سازند. گرایش سیاسی و اجتماعی افراد در انتخاب آنها به عنوان یک دوست نقش مهمی را ایفا می کند.

امام زمان ( علیه السلام ) جهت گیری سیاسی و اجتماعی و رفتاری یک مومن را با این حدیث مشخص فرموده اند : وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ ( حرالعاملی ،1384: 99) ؛ در هنگام بروز مشکلات به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ همانا آن­ها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا هستم.

همان­طور که می دانید راویان احادیث در دوران غیبت، فقهای جامع الشرائط و در راس آنها ولایت فقیه است، بنابر این انسان معتقد و مومن در هیچ مساله ای از احکام دین و مشکلات روزمره بن بست برخورد نمی کند. به­عنوان مثال وقتی مقام معظم رهبری(دامت برکاته) در انتخابات اخیر دستور به اطاعت از قانون و پرهیز از درگیری و ریختن در خیابان­ها را می دهند، پیرو حقیقی امام زمان ( علیه السلام ) از دستور رهبری اطاعت کرده ، با این کار موجبات سعادت خویش را فراهم می کند و از هر کس که در خلاف جهت اطاعت از رهبری گام بردارد، دوری می کند.

در انتخاب دوست نیز باید دید چه کسی از این ویژگی برخوردار است؟ و چه کسی در زمان غیبت تابع فقیه جامع الشرائط است؟ با برگزیدن کسی که چنین ویژگی را دارد موجبات رشد و تعالی و پیشرفت خود را فراهم کند.

4. یار و مددکار بودن در هر زمان:

امام علی ( علیه السلام ) می فرمایند : لا یَکُونُ الصَّدِیقُ صَدِیقاً حَتَّى یَحْفَظَ أَخَاهُ فِی ثَلَاثٍ فِی نَکْبَتِهِ وَ غَیْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ دوست, دوست نیست مگر آنکه حقوق برادرانش را در سه جایگاه نگهبان باشد : در روزگار گرفتاری،آن هنگام که حضور ندارد و پس از مرگ. ( نهج البلاغه، حکمت 134 ).

5. اهل دنیا نبودن:

همانطور که در حدیث شریف آمده است : حُبُّ الدنیا رَأسُ کلّ خطیئهٍ ( دوستی دنیا منشا همه ی گناهان است ) بر ما لازم است که از دنیا پرستی و کسانی که چنین ویژگی دارند اجتناب کنیم.(کلینی،1388: 315).

6. آینه یکدیگر بودن و عیب یکدیگر را دوستانه متذکر شدن:

امام علی ( علیه السلام ) می فرمایند : دوست راستین کسی است که نیک خواهانه عیب تو را به تو بگوید, در نبودنت حافظ آبروی تو باشد و تو را بر خود مقدم بدارد.( نهج البلاغه ، حکمت 246).

8. اهل عفو و گذشت بودن:

امام حسن عسگری ( علیه السلام ) می فرمایند : بهترین برادرانت کسی است که خطایت را فراموش کند و از نیکوکاریت در حق خودش یاد کند.(ری شهری،1362: 163).

با ذکر یک حدیث از امام صادق ( علیه السلام ) به مهمترین نشانه های دوست خوب اشاره می کنیم : دوستی مرزهایی دارد که هر کس همه یا برخی از آنها را داشته باشد، دوست است و گر نه او را اصلا دوست مشمار : نخست این که ظاهر و باطنش با تو یکی باشد؛ دوم این که آبروی تو را آبروی خودش داند و عیب و بی آبرویی تو را عیب و بی آبرویی خودش؛ سوم این که مال و منصب، او را نسبت به تو عوض نکند؛ چهارم اینکه هر کمکی از دستش بر می آید از تو دریغ نکند و پنجم، که در بر دارنده ی همه ی این خصلتهاست, این که در هنگام گرفتاریها تو را تنها نگذارد.(همان164 ).

- راه­های آزمایش دوست:

روایات متعددی از ائمه اطهار علیهم السلام در اصول شریف کافی ودیگر کتب روایی شیعی وسنی چند معیار برای تشخیص حقیقی بودن اعمال و رفتار دوست بیان شده است که به تعدادی از آنها اشاره می‎کنیم:

 

الف: حساسیت نسبت به نماز اول وقت؛

ب: امانتداری؛

ج: مضایقه نکردن از دارایی­های خود و دوست را شریک مالی خود دانستن؛

د: سه بار عصبانی کردن او (اگر در اوج عصبانیت از حدود دوستی تجاوز نکرد، شایسته‎ی دوستی است)؛
ه: میزان همراهی با دوست هنگام بروز سختی­ها و مشکلات(سجادی، 1389: 58).

دوست شمار آنکه در نعمت زند لاف یاری و برادر خواندگی

دوست آن باشد که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درماندگی

(بوستان سعدی)

نکته‎ای که در این قسمت شایان ذکر می‌باشد، این است که این آزمایش در مراحل اولیه‎ انتخاب دوست باید انجام شود تا انسان از دارابودن شرایط دوستی به اطمینان برسد و این‌گونه نیست که انسان همیشه و در همه‎ حالات و موقعیت­ها در صدد آزمایش دوستش باشد. بنابراین وقتی به اطمینان دست یافت، دیگر نیازی به آزمودن دوست نیست.

- اهمیت دوستی در قرآن:

یکى از خویشاوندان حضرت سجاد(علیه السّلام) نزد آن حضرت آمد و به آن بزرگوار جسارت کرده و ناسزا گفت؛ و حضرت ، در جواب او چیزى نفرموده و سکوت کرد.

بعد از آن­که او از مجلس حضرت بیرون رفت ، پیشواى چهارم به اطرافیان خود فرمود: گفته هاى این شخص را شنیدید؟ حالا دوست دارم همراه من بیائید، تا جواب مرا بشنوید.گفتند: یا بن رسول الله ! ما مى آئیم ، ولى دوست داشتیم جواب دشنامهاى او را همین جا مى فرمودید.امام علیه السّلام نعلین خود را پوشیده و در حالى که این آیه شریفه را زمزمه مى کرد: وَالْکاظِمینَ الْغَیْظَ وَالْعافِینَ عَنِ النّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ(آل عمران:134)؛ انسانهاى نیکوکار خشم خود را فرو مى برند و از خطاى مردم می گذرند و خداوند نیکوکاران را دو ست دارد.

ت نیست.

دانلود ادبیات نظری تحقیق دوستی از نظر قران

پاورپوینت بررسی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)


پاورپوینت بررسی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)

پاورپوینت بررسی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) در 37 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات37
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیppt
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) در 37 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

 
فهرست مطالب

مقدمه

چارچوب تدوین استراتژی و روش اجرای آن

مراحل و الگوی جامع مدیریت استراتژیک

فرایندعمومی برنامه ریزی استراتژیک

شناخت محیط

برنامه ریزی استراتژیک

برخی از مدل‌های برنامه‌ریزی استراتژیک

ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE)

پنج گام تهیه ماتریس ارزیابی عوامل خارجی

شناخت محیط داخلی صنعت

ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE)

پنج گام تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلی

ماتریس بررسی مقایسه‌ای رقابت (CPM)

مدل تحلیل SWOT

تعریف ماتریس برنامه ربزی استراتژیک کمی

ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)

مراحل پیاده سازی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی) (QSPM

محدودیتهای QSPM

نتیجه گیری

منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاورپوینت استراتژی های رقابتی و تکنیک ‌های تحلیل صنعت و رقبا


پاورپوینت استراتژی های رقابتی و تکنیک ‌های تحلیل صنعت و رقبا

پاورپوینت استراتژی های رقابتی و تکنیک ‌های تحلیل صنعت و رقباا در 152 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت ppt


مشخصات فایل
تعداد صفحات152
حجم1343 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیppt
دسته بندیبازاریابی

توضیحات کامل

پاورپوینت استراتژی های رقابتی و تکنیک ‌های تحلیل صنعت و رقبا در 152 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت ppt

 


فهرست مطالب

مروری بر روش کلاسیک تدوین استراتژی

چرخ استراتژی رقابتی

چارچوب استراتژی رقابتی

فرآیند تدوین استراتژی رقابتی

تکنیک‌های عمومی صنعت

تحلیل ساختاری صنایع

نیروهای پیش‌برنده رقابت در صنعت

تحلیل ساختاری در صنایع

پنج عامل رقابتی

تهدید ورود

موانع ورود

عوامل ساختاری رقابت شدید

موانع خروج و موانع ورود

فشار ناشی از محصولات جایگزین

توان چانه‌زنی خریداران

توان چانه‌زنی تامین‌کنندگان

دولت نیرویی موثر در رقابت

تحلیل ساختاری و استراتژی‌ رقابتی

تعیین موقعیت

تاثیر بر توازن

استراتژی تمایز

استراتژی رقابتی ژنریک (عمومی)

استراتژی‌های عمومی سه گانه

پیشرو بودن در هزینه

قرار گرفتن در یک موقعیت کم هزینه

اجرای استراتژی هزینه کم

راه‌های ایجاد تمایز تمایز

فواید استراتژی تمایز

استراتژی تمرکز

تفاوت بین 3 استراتژی ژنریک

مفاهیم مشترک بین 3 استراتژی ژنریک

ریسک پیشرو بودن در هزینه

خطرات ناشی از تمایز

خطرات ناشی از تمرکز

چارچوبی برای تحلیل رقیب

هدف از استراتژی رقابتی

اجزا تحلیل رقیب

تجمیع چهار بخش تحلیل رقیب

لزوم وجود سیستم‌های اطلاعاتی از رقیب

پیام‌های بازار

نشانه‌های بازار

انواع نشانه‌های بازار

خصوصیات اصلی رقابت در بیشتر صنایع

بی‌ثباتی صنعت: احتمال جنگ رقابتی

ارزیابی بی ثباتی صنعت

تحرکات رقابتی

اقدامات رقابتی

تحرکات مشارکتی یا غیر تهدید آمیز

تحرکات تهدید آمیز

تحرکات تدافعی

انواع التزام در فضای رقابتی

اجزای التزام

نقاط محوری

تفاوت خریداران با یکدیگر

چارچوب گزینش خریدار و استراتژی

معیارهای اصلی تعیین  خصوصیات خریدار

گزینش خریدار و استراتژی

استراتژی خرید

هدف خرید

ابعاد استراتژی رقابتی

گروه‌های استراتژیکی

گروه‌های استراتژیک و سودآوری شرکت

جایگاه شرکت در درون گروه استراتژیک

پیامدها برای تدوین استراتژی

نقاط قوت و ضعف یک شرکت

فرصت‌های استراتژیک

تهدیدهای عمده پیش روی شرکت

تکامل صنعت

چرخه عمر محصول

فرآیندهای تکاملی

تثبیت صنعت

محیط‌های عمومی صنعت

استراتژی رقابتی در صنایع غیر متمرکز

عوامل غیر متمرکز شدن صنعت

رویکردهای عمومی غلبه بر نبود تمرکز

صنایع راکد

مواجهه با عدم تمرکز صنعت

گزینه‌های استراتژیک برای مقابله با ساختار غیر متمرکز

تله‌های استراتژیک بالقوه

مراحل تدوین استراتژی رقابتی در صنایع غیر متمرکز

استراتژی رقابتی در صنایع نوظهور

ویژگی‌های مشترک ساختاری

مشکلاتی که توسعه صنعت را محدود می‌کند

معیارهای خاص در تعیین میزان استقبال بازارها

انتخاب‌های استراتژیک

زملن‌بندی ورود

شرایط مناسب برای ورود سریع

ریسک‌‌های ورود زودهنگام

استراتژی رقابتی در صنایع نوظهور

مواجهه با رقبا

تکنیک‌های پیش‌بینی

انتخاب سناریو

گذار صنعت به مرحله بلوغ

تغییرات صنعت در مرحله گذار

بعضی از پیامدهای استراتژیکی دوره گذار

چالش‌های استراتژیک انتقال

پیامدهای راهبردی بلوغ

رایج‌ترین نتایج ناخوشایند گذار صنعت به مرحله بلوغ

استراتژی رقابتی در صنایع در حال افول

مفهوم استراتژیکی افول : استراتژی «برداشت»

عوامل ساختاری تعیین کننده رقابت در افول

بی‌ثباتی رقابت

جایگزین‌های راهبری در دوره افول

استراتژی راهبری

انتخاب استراتژی در مرحله افول

چالش‌های افول

آماده سازی شرکت برای مرحله  افول

رقابت در صنایع جهانی

تفاوت‌های بین رقابت بین‌المللی و ملی

منابع و موانع رقابت جهانی

منابع مزیت رقابت جهانی

موانع رقابت در سطح جهانی

عوامل محیطی موثر در جهانی شدن

نوآوری‌های راهبردی موثر در جهانی شدن

رقابت در صنایع جهانی

راه‌های استراتژی جایگزین در صنایع جهانی

روندهای تاثیرگذار در رقابت جهانی

تصمیمات استراتژیک

تحلیل استراژیک ادغام عمومی

منافع استراتژی ادغام

هزینه‌های راهبردی ادغام

مسائل ویژه استراتژیک در ادغام رو به جلو

مسائل ویژه استراتژیک در ادغام رو به عقب

ادغام ناقص

شبه ادغام

توهمات در تصمیم‌گیری‌های مربوط به ادغام عمومی

افزایش ظرفیت

عوامل تصمیم‌گیری در توسعه ظرفیت

علل ایجاد ظرفیت اضافی

محدودیت‌های افزایش ظرفیت

ورود از طریق توسعه درونی

تعریفاستراتژی بازدارنده

ورود از طریق توسعه درونی

اهداف اولیه شرکت از ورود درونی

نواقص در بازار برای شرکت‌ها

ورود به کسب و کارهای جدید

ورود تدریجی

فنون پورتفولیو در تحلیل رقیب

ماتریس رشد / سهم

فنون پورتفولیو در تحلیل رقیب

موقعیت شرکت / سطح جذابیت صنعت

چگونگی انجام تحلیل صنعت

استراتژی تحلیل صنعت

منابع انتشار یافته برای تحلیل صنعت

گردآوری داده‌های میدانی  برای تحلیل صنعتی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاورپوینت تحول دیجیتال در صنعت سلامت و آینده امیدبخش برای زندگی سالم


پاورپوینت تحول دیجیتال در صنعت سلامت و آینده امیدبخش برای زندگی سالم

دانلود پاورپوینت"تحول دیجیتال درصنعت سلامت وآینده امیدبخش برای زندگی سالم"با92اسلایدتخصصی ppt


مشخصات فایل
تعداد صفحات92
حجم5000 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیppt
دسته بندیگردشگری و توریسم

توضیحات کامل

پاورپوینت"تحول دیجیتال درصنعت سلامت وآینده امیدبخش برای زندگی سالم"

 

 

زندگی امروز بشر،آمیخته شده با دیجیتال است. و می توان گفت که بشر امروزی بدون دیجیتال نمی تواند زندگی رضایت بخشی را تجربه نماید ودیجیتال بمثابه اکسیژن برای زندگی مدرن امروزی اهمیت پیدا کرده است و بدون هیچ گونه ملاحظه ای ,آنان که دانسته و یا ناآگاهانه در مسیر پیشرفت پرشتاب دیجیتال قرار گیرند،حذف نموده و از گردونه خارج می کند و آنهایی که از فرصت استراتژیک دیجیتال استفاده بهینه بنمایند؛مطمئن هستند که درآمد کلانی را تصاحب خواهند نمود.به زبان ساده تر دیجیتال در زندگی امروزی ،جرء لاینفک زندگی است .

 

 

درحوزه سلامت نیزدیجیتال جای پای خوبی برای خود فراهم نموده و زندگی و تندرستی و آسایش بشرامروزی ؛وابستگی شدیدی به دیجیتال پیدا نموده است.

درنوشتار پیش رو تحولات دیجیتال در صنعت سلامت و پزشکی ازجمله داروهای الکتریکی،هوش مصنوعی در پزشکی،دورکاری و درمان دیجیتال بیماران و نحوه فعالیت استارتاپ های سلامت؛ آورده شده و در۹۲اسلاید تخصصی به این امر پرداخته شده است.وامید که مورد توجه و استفاده  سروران ارجمند قرار گیرد.

دکتر محرم غفاری  Dr_Ghaffari

 

چگونه فناوری‌های دیجیتال صنعت سلامت را تغییر می‌دهد؟ - نبض هوشمند سلامت

اگر قرار باشد داستان دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را بنویسیم، کلمات و جملاتی که به‌کار خواهیم برد همگی از صفر ‌و ‌یک‌های پشت سر هم تشکیل می‌شوند.

مقدمه

اگر قرار باشد داستان دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را بنویسیم، کلمات و جملاتی که به‌کار خواهیم برد همگی از صفر ‌و ‌یک‌های پشت سر هم تشکیل می‌شوند. حتی ممکن است آن‌قدر قسمت‌هایی از این داستان برایمان جذاب باشد،  که یک لحظه خارج از آن شرایط را هم نتوانیم تصور کنیم. فناوری‌های گوناگون امکانات فراوانی  را برای ارتقا سطح زندگی در اختیار ما می‌گذارند که جنبه‌های مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به رغم اینکه حوزه سلامت همواره از نظر اصلاحات فنی یکی از محافظه‌کار‌ترین صنایع بوده و در آن احتیاط زیادی برای به حداقل رساندن خطر سلامتی و زندگی انسان لحاظ می‌شود،  امروز تمام ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی درمانی ،پزشکان و بیماران، نوآوری‌های فنی در حوزه سلامت را به فال نیک می‌گیرند.

همچنین از کسب و کارهای نوپا گرفته تا غول‌های تکنولوژی حتی سازمان‌های دولتی همگی مصمم هستند که از ظرفیت بالای فناوری دیجیتال برای ارتقا و حفاظت از سلامت تمام انسانها استفاده کنند.

آشنایی با تعریف مناسب و جامع این بخش از تکنولوژی، اولین قدم برای درک چگونگی انتقال امن‌تر و ارائه خدمات باکیفیت‌تر مراقبت های بهداشتی به وسیله سلامت دیجیتال، است.

تعریف

سلامت دیجیتال شامل به‌کارگیری خدمات و راه‌حل‌های سخت افزاری و نرم افزاری مبتنی بر دانش IT است. از این مهم  برای کمک به حل مشکلات مربوط به سلامتی و چالش‌هایی که مردم در طول زمان با آن رو‌بهرو هستند، استفاده می شود.

به طور کلی هدف سلامت دیجیتال توسعه سیستم‌های به هم‌ پیوسته برای ارتقای استفاده از تکنولوژی‌های محاسباتی، دستگاه‌های هوشمند، تکنیک‌های آنالیز محاسباتی همچنین رسانه‌های ارتباطی است. این امر برای یاری رساندن به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و کارمندان آنها به‌منظور مدیریت بیماری، ریسک‌های سلامتی و ارتقا سلامتی و رفاه مردم است.

حوزه‌ها

همگرایی فناوری‌های دیجیتال و بخش سلامت حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود:

  • تکنولوژی های ارزیابی و نظارتی مانیتورینگ به منظور پیشگیری وتشخیص و درمان بیماری ها

  • تکنولوژی‌های کمکی و ربات‌های توانبخشی برای کمک  به افراد ناتوان یا کم‌توان شامل حسگر‌های نظارتی مستقل و دستگاه‌های پوشیدنی

  • یاری رساندن به پزشکان در تصمیمات کلینیکی در مورد مراقبت، شامل تشخیص، تجزیه‌و‌تحلیل و تفسیر داده‌های مربوط به بیمار

  • مدل‌سازی نتایج مرتبط با سلامتی از طریق شبیه‌سازی‌های محاسباتی، مدل‌سازی و رویکردهای بر پایه یادگیری ماشین

  • سلامت الکترونیک (E-health) که اطلاعات و خدمات سلامتی را به‌منظور انتقال، ذخیره و بازیابی برای اهداف کلینیکی، آموزشی و اجرایی/اداری ارائه می‌کند

  • سلامت همراه (mhealth) که می‌توان آن را عمل پزشکی و سلامتی عمومی دانست که  توسط دستگاه‌های موبایل انجام می‌شود

  • کاربردهای مهندسی سیستم‌های سلامت در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی شامل کشف علم، تصمیم‌گیری، بهینه‌ سازی مهندسی فاکتورهای انسانی، مهندسی کیفیت و فناوری اطلاعات و ارتباطات

  • اصول تعاملات انسانی-کامپیوتری و محیطی بر اساس تمرکز کاربرمحور، تجربه محور و یا طراحی‌های فعالیت محور

  • استفاده از واقعیت مجازی، بازی‌های کامپیوتری برای توانبخشی و بازی‌های جدی برای ایجاد یک تجربه تعاملی و اجتماعی برای دانشجویان در رشته‌های مرتبط با سلامت و آموزش بیماران

  • سیستم‌های شنیداری و گفتاری برای پردازش زبان‌های طبیعی، تکنیک‌های تشخیص گفتار و دستگاه‌های پزشکی با هدف کمک به گفتار یا شنیدار

  • تله‌هلث، تله‌مدیسن (پزشکی از راه دور)، مراقبت از راه دور (تله‌کر)، تله‌کوچینگ و توانبخشی از راه دور، راه‌حل‌هایی هستند که انواع مراقبتها را برای بیمار از راه دور فراهم می‌کند

اکوسیستم سلامت شاهد تغییری بزرگ در نحوه ارائه و مصرف خدمات است. الزام وجود یک مدل غیر‌متمرکز، مقرون به صرفه، با‌کیفیت و جامع در ارائه مراقبت‌های بهداشتی درمانی موجب این تغییر جهت شده است.

این تغییرات در بستر فناوری در حال رخ دادن است. سلامت دیجیتال موجب استمرار مراقبت‌ها می شود و راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد تا به افراد از بدو تولد تا پایان زندگی و سلامتی مطلق تا بیماری، یاری رساند.

صنعت سلامت در حال گذر از صنعتی ارائه دهنده محور به سوی صنعتی مصرف کننده (بیمار) محور است. دلیل این امر افزایش درآمدها، تغییرات سبک زندگی و تغییر رفتار مصرف کننده در مقابل سلامتی است. به‌علاوه اینکه با افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و کمبود زیرساخت تلاش می‌شود تا مراقبت‌های بهداشتی به مدلی مبتنی بر مصرف تغییر کند. مراقبت‌های بهداشتی به‌سوی یک ترکیب مقدماتی "مدل پیش بینی و پیشگیری" در حال حرکت است. این مدل به ریشه آسیب‌ها در حوزه سلامت پاسخ می دهد و همچنین از مشکلات آتی با شیوه زندگی، تغییرات رفتاری یا اقدامات پیشگیرانه جلوگیری می‌کند. این تغییرات به دلیل نیاز اساسی به توانمند‌سازی، راحتی و تجربه بیشتر برای بیمار است که تکنولوژی و کارآفرینی بر آن جامه عمل می‌پوشاند.

در بازارهای نوظهور مدل سلامت دیجیتال جدید نقش مهمی را در غلبه بر چالش‌های زیادی که مانع ارائه مراقبت‌های بهداشتی می‌شود بازی می‌کند، که شامل بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی، هزینه مقرون‌به‌صرفه، کیفیت و ایمنی می‌شود. کشور‌های متعدد در‌حال‌توسعه در تلاش برای ارائه خدمات بهداشتی به‌ویژه در مناطق روستایی، با کمبود شدید منابع و زیرساخت روبه‌رو هستند. به عنوان مثال ۶۲ درصد جمعیت کل آفریقا در مناطق روستایی ساکن هستند و دسترسی کمی به تسهیلات پزشکی دارند. عدم وجود قدرت مداوم در آفریقای جنوبی، کار را برای بیمارستان‌ها به‌منظور حفظ خدمات مداوم به‌ویژه در واحدهای مراقبت‌های ویژه سخت می‌کند. هند با میانگین ۷٫۰ تخت بیمارستان به‌ازای هر هزار نفر از جمعیت است.که یک سیستم بهداشت‌ و‌ درمان عمومی کوچک با بودجه کم برای کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها و برنامه‌های مرتبط با سلامت محسوب می شود که در عمل کارایی بسیار کمی دارد. منابع محدود مراقبت‌های بهداشتی در هند با شیب تندی (۶۰ -۷۰ درصد زیرساخت و منابع انسانی) به‌سمت مناطق شهری سرازیر است. درحالی که ۷۰ درصد جمعیت این کشور در مناطق روستایی سکونت دارند.

در چنین یکی از الزامات مورد نیاز  حضور پزشکان متخصص است. پزشکانی که به خوبی تشخیص دهند و همچنین از زیرساخت‌های موجود نهایت بهره را ببرند. دیجیتالی کردن خدمات مرتبط به سلامت اگر در مدل متفاوتی پیاده شود می‌تواند موجب کاهش هزینه و بهبود کیفیت و دسترسی به مراقبت‌ها شود. اکثر کشورهای توسعه یافته از راه‌حل‌های مبتنی بر کاغذ دور شده‌اند و مدل های دیجیتالی را ترجیح می دهند. مراقبتهای بهداشتی و تکنولوژی در حال نزدیک شدن به هم هستند و چهارچوب‌های مقررات در این حوزه درحال تکمیل است. این امر باعث می شود  شرکت‌ها درگیر مسائل قانونی شوند.  مواردی که توسط قانون‌گذاران ناآشنا وضع شده‌اند شامل حریم خصوصی و اطلاعات بیماران، حفاظت مصرف‌کننده، ایمنی بیمار و تقلب، هستند.

۱- مقدمه

سلامت الکترونیک (e-Health) یک زمینه نوظهور از برخورد انفورماتیک، پزشکى، بهداشت عمومى و تجارت است که از طریق شبکه جهانى وب (world wide web) و تکنولوژى هاى مرتبط با آن ارتقا و تکامل مى یابد. سلامت الکترونیک را نه تنها به عنوان یک توسعه فنى بلکه به عنوان حالتى روحى، طرز تفکر و یک حرکت عمومى جهانى مى توان توصیف کرد. براى توصیف واژه سلامت الکترونیک باید از فناورى اطلاعات و ارتباطات (Information Comunication Technology) در بخش سلامت بهره برد. اطلاعات دیجیتالى در بخش سلامت و بهداشت براى مقاصد بالینى و آموزشى و مدیریتى از طریق الکترونیکى، انتقال ذخیره و بازیابى مى شود.

۲- تعریف سلامت الکترونیک

سلامت الکترونیکى یک زمینه جدید و روبه رشد از تلاقى اطلاع رسانى پزشکى ـ سلامت عمومى و مبادلات تجارى است که به خدمات و اطلاعات سلامت ارائه شده و یا تقویت شده از طریق اینترنت و فناورى هاى وابسته اطلاق مى گردد. در مفهومى وسیع تر این واژه نه تنها به توسعه فناورى اشاره مى کند بلکه زمینه اى جامع براى ارتقاى محلى ـ منطقه اى و بین المللى مراقبت بهداشتى با استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات است.

۳- تاریخچه سلامت دیجیتال

واژه e-Health ابتدا در دهه ۹۰ میلادى کلمه اى عمومى بود و به تمام مسائل مشترک میان کامپیوتر و پزشکى اطلاق مى شد. این کلمه در ابتدا بیشتر به وسیله بخش صنعت و تجارت مورد استفاده واقع مى شد و کاربرد علمى آن بسیار کم بود. در آن زمان تمام خدماتى که اینترنت براى سلامت جامعه مى توانست ارائه دهد در این حوزه قرار مى گرفت. به عنوان مثال شرکت Intel از e-Health به عنوان تلاشى مشترک از سوى مسئولان بهداشت جهانى و فناورى یاد مى کند، اما با گسترش نفوذ اینترنت در جوامع و افزایش گرایش کاربران به استفاده از اینترنت، سلامت دیجیتال نیز دچار تحولى عظیم شد و از کاربردى عمومى خارج شده و تبدیل به یک زیرشاخه از بهداشت عمومى شد. پس از آن کاربران و متخصصان فراوانى به استفاده از e-Health روى آوردند و سلامت الکترونیکى به واژه اى علمى و آکادمیک تبدیل شد اما در ابتدا گروهى از دانشمندان و متخصصین با ورود این واژه به لغات علمى و دانشگاهى مخالف بودند و آن را واژه اى صرفاً تجارى مى دانستند اما براثر توسعه دامنه کاربرد مجوز ورود صادر شد به گونه اى که امروزه در بانک اطلاعات پزشکى دنیا (medline) صدها مقاله علمى مرتبط با حوزه سلامت الکترونیکى مى توان یافت.

فواید فراوانى از سلامت الکترونیکى مى توان به دست آورد اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که توسعه و گسترش خدمات بهداشتى و درمانى بدون استفاده از رایانه و تکنولوژى هاى مرتبط عملیاتى نخواهد بود. لذا براى تبیین بیشتر این کاربرد در ۱۰ حوزه به شرح زیر قابل تفسیر است:

۴-۱- توانمندسازى

به دلیل در دسترس قرار گرفتن اطلاعات و دانش پایه و مورد نیاز پزشکى و بهداشتى از سوى شبکه هاى اطلاعاتى براى همگان، راه هاى جدیدى به سوى درمان بیمار محور در جامعه اطلاعاتى ایجاد مى شود. مردم جوامعى که اطلاعات صحیح و کافى را نسبت به مراقبت از سلامت خود دارند، کمتر دچار بیمارى شده و در صورت ابتلا به بیمارى نیز مى دانند که در چه زمانى به چه متخصصى رجوع کنند. بدین ترتیب از مراجعه هاى مکرر آن ها به مراکز غیرمرتبط جلوگیرى به عمل آمده و در نتیجه شاهد ترافیک هاى بیهوده در محیط هاى بهداشتى نخواهیم بود، افزون بر این افراد بیمار مى توانند آموزش هاى مورد نیاز خود را در مورد برخورد با بیمارى و عوارض آن از طریق شبکه هاى اطلاع رسانى دریافت کنند.

 

در این حوزه از سلامت دیجیتال امکان تبادل اطلاعات و اسناد پزشکى میان مؤسسات بهداشتى و درمانى فراهم خواهد شد به نحوى که همواره از آخرین تغییرات دارویى، نسخه هاى درمانى، آموزش هاى پرستارى و مراقبتى و دیگر اطلاعات مورد نیاز آگاه شوند، بانک هاى اطلاعاتى (Data Base) این مؤسسات همواره به روز بوده و از آخرین تجربیات همکاران خود در هر گوشه از جهان مى توانند استفاده کنند.

۴-۳ـ اصول اخلاقى

سلامت الکترونیکى الگوهاى نوین ارتباطى میان پزشک و بیمار؛ پزشک و پزشک را ایجاد خواهد کرد و چالش ها، تهدیدها، تحولات ونیز فرصت هاى جدیدى از جنبه اخلاق را به وجود مى آورد. از جمله این چالش ها بحث اخلاق پزشکى در درمان هاى online، محرمانه ماندن اطلاعات بیماران، محرمانه نگه داشتن مهارت هاى تخصصى پزشکان و نیز رضایت پزشک و بیمار در درمان است.

۴-۴ـ کارآیى

خصوصیاتى همچون حافظه، سرعت در پردازش و تحلیل و توانایى انجام حجم زیادى از عملیات موجب خواهد شد که مدیریت خدمات بهداشتى و درمانى با استفاده از رایانه بتواند پیشرفت هاى قابل ملاحظه اى در راه توسعه و پیشرفت بردارد. براى تصمیم گیرى در عرصه ارائه خدمات سلامت اصل نخست جمع آورى اطلاعات مناسب است. در زمان هاى گذشته در اثر یک مورد بیمارى جدید زمان زیادى را به خود اختصاص مى داد، اما امروزه به عنوان اقدامى فورى در بخش سلامت دیجیتال، قابل انجام است.

۴-۵-آموزش online

یکى از حوزه هاى سلامت الکترونیکى که ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگى نیز با آموزش الکترونیکى learningـe دارد حوزه آموزش online سلامت است. در این بخش از سلامت دیجیتال متون آموزش پزشکى، آموزش سلامت، اطلاعات بهداشتى و درمانى و نیز اطلاعات پیشگیرى از وقوع بیمارى ها به صورت online و به شکل متن، صدا، تصویر و فیلم بر روى شبکه جهانى وب (world wide web) قرار مى گیرد تا همه کاربران به آن دسترسى داشته باشند. همچنین جدیدترین مسائل و یافته هاى پزشکى دنیا نیز بر روى شبکه جهانى قرار مى گیرد تا پزشکان و متخصصان با مراجعه به آن اطلاعات پزشکى و درمانى خود را به روز نگاه دارند.

۴-۶- ارتباطى جدید

سلامت دیجیتال نوعى ارتباط جدید میان بیمار و پزشک برقرار خواهد کرد . ارتباطى تمام وقت و ۲۴ ساعته که این ارتباط در روزهاى غیرکارى و تعطیل نیز قابل انجام است. بیمار از طریق آدرس اینترنتى که پزشک معالجش در اختیار او قرار داده، مى تواند آخرین اطلاعات را درباره بیمارى خودبه دست آورده و با آخرین و جدیدترین درمان ها آشنا شود. افزون بر این مى تواند علایم و نشانه هاى جدید را که خود مى بیند و دردهایى را که در بدن خود احساس مى کند به صورت online در اختیار پزشک معالج خود قرار دهد و پزشک نیز راهنمایى هاى خود را به صورت online انجام دهد، بدون این که نیاز به حضور فیزیکى هر یک از دو طرف در مطب و یا بیمارستان باشد. همچنین در صورت حاد شدن مشکل مریض مى تواند با ارسال درخواستى براى پزشک معالج خود، تقاضاى حضور فیزیکى ایشان را در منزل و یا محل کار خود بنماید.

این نوع از ارتباط که شکل جدیدى از ارتباط میان پزشک و بیمار است به نوعى مشارکت تبدیل شده و منجر به اتخاذ تصمیمات مشترک نیز خواهد شد که این امر در بیمارى هاى جدید موجب افزایش سطح علمى پزشک و معالجه زودتر بیمار خواهد شد.

۴-۷- گستره جغرافیایى

توسعه گستره مراقبت هاى بهداشتى به فراتر از مرزهاى جغرافیایى در مقوله سلامت الکترونیکى بیماران مفهوم جدیدى است از پزشکان بى مرز.

در حوزه e-Health مراقبت هاى درمانى به فراتر از مرزهاى قراردادى بشرى، پزشکان را قادر مى سازد تا به آسانى مراقبت هاى پزشکى خود را به صورت online از طریق اینترنت پیگیرى نمایند و نیز دسترسى بیماران را به دلیل نبود حضور فیزیکى پزشک معالج، محدود نخواهد کرد. همچنین پزشکان قادر خواهند بود تا با حضور مجازى در کشورهاى عقب مانده به مشکلات بیماران این کشورها رسیدگى کنند. بدون آن که حضور فیزیکى خود را در کشورشان از دست بدهند. این امر منجر به افزایش سطح جهانى سلامت بهداشتى خواهد شد.

۴-۸- افزایش کیفیت خدمات سلامت

به دلیل ثبت و نگهدارى اطلاعات پزشکان و مراکز بهداشتى در حافظه رایانه ها، مقایسه میان ارائه کنندگان خدمات بهداشتى درمانى راحت تر خواهد بود. زمانى که این مقایسه صورت مى گیرد مشتریان به سوى مراکزى که خدمات با کیفیت ترى ارائه مى دهند، هدایت خواهند شد و این امر سبب ازدحام جمعیت در مراکز بهداشتى و لزوم نوبت دهى براى مراجعه، اعلام نتایج آزمایشگاهى و امکان بحث و بررسى راه هاى درمانى از طریق اینترنت را فراهم مى آورد و به دلیل استقبال مردم از مراکز درمانى با کیفیت تر، دیگر مراکز نیز به سمت تعالى پیش خواهند رفت.

۴-۹- مبتنى بر مدارک بودن

معالجات در محیط e-Health باید براساس مستندات صورت بگیرد به این معنى که اگر براى بیمار روش درمانى خاصى پیشنهاد شود این روش باید با یافته هاى علمى روز مطابقت داشته باشد همچنین پیش بینى یک روش درمانى نیز براساس آخرین اطلاعات و دانش پزشکى روز میسر خواهد شد. البته در این حوزه نیاز به کار زیادى وجود دارد تا بسترهاى علمى آن فراهم شود.

۴-۱۰- افزایش دسترسى به خدمات تأمین عدالت

استفاده از خدمات e-Health سبب خواهد شد که افراد خدمات سرویس هاى بهداشتى درمانى مورد نیاز خود را از ارائه دهندگان آن در هر نقطه از جهان دریافت کنند. این خدمات مى تواند شامل مشاوره هاى ساده و ابتدایى تا معالجات پیچیده ترى در بیمارى هاى مزمن باشد. به این ترتیب فردى که تاکنون تنها امکان استفاده از خدمات بهداشتى را تنها در شهر خود داشته است اکنون توانایى استفاده از این خدمات را در هر کجاى دنیا دارد و دسترسى استفاده کنندگان به مراکز بهداشتى راحت تر شده و بدین ترتیب امکان برقرارى عدالت فراهم خواهد شد.

۵- زیرساخت هاى e-Health

بحث سلامت الکترونیک رابطه نزدیکى با زیرساخت هاى دیجیتالى هر کشورى و نیز فرهنگ دیجیتالى آن کشور دارد. براى برقرارى نظام سلامت دیجیتالى هر کشورى زیرساخت هاى مخابراتى و اینترنتى آن کشور نقش تعیین کننده اى دارد. درصد کاربران از اینترنت، میزان نفوذ فیزیکى اینترنت در کشور، سایت هاى ارائه دهنده اطلاعات پزشکى و درمانى، سرویس دهندگان اینترنت و غیره از عوامل مهم در توسعه سلامت الکترونیکى هستند. همچنین نقش وزارتخانه ها و سازمان هاى درگیر در حوزه سلامت الکترونیکى مانند وزارت فناورى اطلاعات و ارتباطات (ICT ) و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکى و دیگر سازمان هاى مرتبط بسیار مهم خواهد بود.

 

 

 

 

 

دانلودوخرید۳۸۰۰۰تومان


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود